Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

DM2801 Digitalisering och hållbar samhällstransformation 7,5 hp

Kursen ger studenten grundläggande kunskap i kritiska teorier och kritiskt tänkande för utveckling av perspektiv och förhållningssätt till hållbar digitalisering. Det kommer att förbereda studenten att svara på vem-, hur- och varförfrågor om hållbar digitalisering.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-10-28 - 2025-01-13
Perioder
P2 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

50290

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp

Sökbar för alla program från årskurs 3 och för studenter antagna på ett masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.

Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan DM2801 (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan DM2801 (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen ger en grund i kritisk teori och tankesätt som behövs för utveckling av perspektiv och förhållningssätt till hållbar digitalisering. Genom föreläsningar, seminarier och praktiska lärandeaktiviteter kommer kursen att behandla

  • centrala begrepp för hållbarhet och digitalisering
  • perspektiv på ekologi, deltagande, social rättvisa samt teknikdesign och utveckling i ett hållbarhets- och digitaliseringssammanhang som bygger på kritisk och feministisk teori
  • aktuella tekniktrender i historiska sammanhang
  • kritiska perspektiv på omställningspraxis inom akademin, samhället och industrin.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • värdera definitioner och ansatser för hållbarhet och digitalisering
  • kritiskt reflektera över komplexa systems sociomateriella sammansättning och historiska utveckling
  • utvärdera aktuella och framtida tekniktrender med avseende på deras påverkan på social och ekologisk hållbarhet
  • ingående redogöra för sin egen ansats visavi hållbar digitalisering

i syfte att

  • kritiskt kunna förhålla sig till teknik och teknikutveckling med avseende på hur det påverkar hållbarhet
  • förbereda för vidare studier inom området.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Slutfört kandidatexamensarbete, motsvarande DA150X/EF112X/IA150X/DM128X.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • INL2 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • INL3 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Datalogi och datateknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd