Kursen är en avancerad projektkurs där studenterna praktiskt genomför en mindre forskningsstudie i nära samarbete med forskare inom ämnesområdet interaktiv medieteknik. Genom att praktiskt delta i forskningsarbetet berörs aktuella frågeställningar inom forskningsområdet, vilket fungerar som förberedelse för examensarbetet. Samtliga projekt har en starkt teknisk karraktär med fördjupning inom studentens specialisering inom masterprogrammet, men erbjuder samtidigt ytterligare profilering mot exempelvis design, utvecling eller utvärdering inom ett specifikt tillämpningsområde. Projekten utförs vanligen i grupper om 2-3 studenter men andra upplägg kan bli aktuella beroende på projektets omfattning och natur. Kursen examineras genom projektarbete och en forskningsartikel som sammanfattar problemställningar, metoder, och resultat. Artikeln presenteras vid kursens slut för forskare och andra studenter i en studentkonferens. Utöver detta dokumenteras och rapporteras projektets utveckling löpande till de involverade forskarna såväl som för andra studenter.
DM2799 Avancerad projektkurs i interaktiv medieteknik 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2024
Avvecklingsbeslut:
Kursen avvecklas vid utgången av HT 2024 enligt skolchefsbeslut: J-2022-1593.
Beslutsdatum: 2022-10-25
Kursen ges sista gången HT 2022. Sista möjlighet till examination i kursen ges HT 2024. Studenter som avser slutföra kursen ska kontakta examinator.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan DM2799 (HT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenter kunna:
- driva och genomföra projektarbete i avsikt att producera vetenskapligt förankrade resultat
- argumentera för metodologiska, teknologiska, och designrelaterade val i projektarbetet
- uttrycka projekt & forskningsresultat i akademisk skrift
- presentera och argumentera för projekt & forskningsresultat inför åhörare
- använda sig av termer och begrepp relaterade till forskning inom området som projektarbetet handlar om
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
För fristående kursstuderande krävs 90 högskolepoäng varav 45 högskolepoäng inom datateknik eller informationsteknik. Dessutom krävs grundläggande kurs i Människa-Datorinteraktion.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, forskningsartikel, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PRO1 - Projekt i samarbete med forskargrupp, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.