- Det teknikförstärkta lärandets (TEL) historia.
- Relation till olika teorier om lärande.
- Lärandeanalys.
- Frågebaserat lärande.
- Kamratskapande.
- Simuleringar för lärande.
- Etik och integritet.
DM2730 Teknikförstärkt lärande 7,5 hp
Denna kurs ger en förståelse for nyckelperspektiv, teoretiska grunder och begrepp som är förknippade med användning av teknik for lärande och undervisning. Kursen ger en djupgående, tvärvetenskaplig täckning av området teknikförstärkt lärande i skärningspunkten mellan teknik, utbildning, psykologi, datavetenskap, människa-datorinteraktion och tillämpad samhällsvetenskap. Kursen betonar samtida perspektiv, och inkluderar utvalda ämnen som inlärningsteori, artificiell intelligens i utbildning, mobilt lärande, spelbaserad inlärning, kamratskapande, MOOC och lärandeanalys.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 tel programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-01-13
- Perioder
- P2 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
50328
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Sökbar för alla program från årskurs 3 och för studenter antagna på ett masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan DM2730 (HT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva historiska och samtida perspektiv på teknikförstärkt lärande (TEL)
- beskriva de teoretiska grunderna för TEL
- planera, designa och utvärdera TEL-system
- kritisera och tillämpa TEL-forskning i olika inlärningsmiljöer.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper och färdigheter i programmering, 6 hp, motsvarande slutförd kurs DD1310-DD1318/DD1321/DD1331/DD1337/DD100N/ID1018.
Kunskaper i grundläggande datalogi, 6 hp, motsvarande slutförd kurs DD1320-DD1327/DD1338/DD2325/ID1020/ID1021.
Aktivt deltagande i kursomgång vars slutexamination ännu inte är Ladokrapporterad jämställs med slutförd kurs.
Den som är registrerad anses vara aktivt deltagande.
Med slutexamination avses både ordinarie examination och det första omexaminationstillfället.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarier, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
För slutbetyg på kursen krävs närvaro och aktivt deltagande vid minst 80% av seminarierna.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex