Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

DM2601 Medieteknik och interaktionsdesign 7,5 hp

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-08-25 - 2025-10-24
Perioder
P1 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

50346

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Max: 85

Målgrupp

Endast öppen för TIMTM

Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan DM2601 (HT 2021–)
Rubriker med innehåll från kursplan DM2601 (HT 2021–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

En rad föreläsningar och seminarier som introducerar olika designmetoder kombinerat med designövningar som ger praktiskt erfarenhet. Samtliga övningar utförs inom ramen för det projektarbete som studenterna genomför under kursens gång. Metoder som tas upp inkluderar:

  • metoder för att utforska en designrymd: studier av existerande interaktionsmodaliteter, utforskning av teknologier som design material, state of the art analyser, mood boards
  • metoder för att stödja designomdömen: interaktionskritik, parallell design, personas, strukturerad brainstorming.
  • metoder för att utveckla design alternativ: scenarios, lo-fi prototyper, video prototyper, prototypkonstruktion med moderna mjuk- och hårdvaruverktyg.
  • metoder för komposition och presentation: finjustering och testning av lösningar, effektiva användartester, presentation av färdiga lösningar online m.h.a olika media.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • redogöra för vanliga processmodeller inom interaktionsdesign
  • redogöra för designmetoder i designprocessens olika faser
  • diskutera hur olika metoder kan bidra till framgångsrika lösningar med utgångspunkt i forskning och erfarenheter av användning inom industrin
  • analysera styrkor, svagheter och tillämplighet hos olika metoder
  • redogöra för och utnyttja teknologiska egenskaper i olika designmaterial för att skapa framgångångsrika lösningar
  • praktiskt tillämpa metoder för design av interaktiv mediateknologi
  • använda moderna program- och maskinvaruverktyg för interaktionsdesign

i syfte att självständigt kunna driva framgångsrika designprocesser.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Slutförd kurs i människa-datorinteraktion motsvarande DH1620/DH1622.

Aktivt deltagande i kursomgång vars slutexamination ännu inte är Ladokrapporterad jämställs med slutförd kurs.

Den som är registrerad anses vara aktivt deltagande.

Med slutexamination avses både ordinarie examination och det första omexaminationstillfället.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, självreflektion, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projektarbete inom interaktionsdesign för medieteknologi, 5,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Datalogi och datateknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Övrig information

Kan inte läsas tillsammans med DH2628 Metoder för interaktionsdesign7,5 hp

I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex