Kursen är starkt projekt- och problemorienterad i sin pedagogiska uppläggning. Utbildningen sker i samverkan med företag och lärare, forskare, forskarstuderande samt teknisk personal. Den för året aktuella mediala produkten eller systemet styr vilka övriga inslag som skall ingå i kursen. Tidigare teman på kursen har till exempel varit "framtidens bok", "framtidens datorspel" och "framtidens TV". Utbildningen varvas med seminarier, grupphandledningar, litteraturstudier, studiebesök etc.
DM2571 Framtidens medier 10,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2020
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan DM2571 (HT 2011–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Studenter som läst kursen ska kunna:
- påvisa fördjupad kunskap om principerna för ett medietekniskt systems uppbyggnad och funktion
- analysera, jämföra och värdera olika aspekter på komplexa medietekniska produkter eller system
- bidraga till ny medieteknisk kunskapsbildning genom generalisering, analys och syntes
- föreslå, förklara och försvara konstruktions/design-lösningar för komplexa medietekniska produkter eller system
- medverka aktivt i förändring och utveckling av medietekniska produkter eller system
- medverka i och målinriktat driva större medieprojekt i grupper där olika kompetenser och intressen är representerade
- muntligt och skriftligt i dialog med andra redogöra för och diskutera sina slutsatser för medietekniska problemställningar och lösningar på svenska och engelska.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas senast 4 veckor före kursstart på kursens hemsida.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LIT1 - Litteraturuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 7,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
I denna kurs tillämpas skolans hederskodex, se: http://www.kth.se/csc/student/hederskodex.
Övriga krav för slutbetyg
Kursen examineras huvudsakligen genom
- muntliga och skriftliga presentationer under kursens lopp
- olika typer av prototyper, mock-ups, illustrationer av visioner, scenarier etc.
- en större publik presentation av projektet i slutet av kursen
- ett bokkapitel per projektgrupp.
Beroende på det aktuella temat kan andra examinationsformer också förekomma.
Det finns moment i kursen som har obligatoriskt närvarokrav.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Denna kurs ersätter DM2570 Innehåll och uttryck i media från och med läsåret 2011/2012.