Målet för kursen "Leda och hantera digital förändring" är att förse studenten med verktyg för att observera, analysera och förstå hur betydelsen av digital teknik snabbt förändras, från att ha varit en drivande faktor för marginell effektivisering till en möjliggörare av grundläggande innovation och disruption i många industriella sektorer.
Kursen består av fyra sammankopplade /perspektivkursblock, länkade genom digitaliseringstemat:
Block 1: ”Vad är digitalisering?”
Block 2: "Den digitala konsumenten och digital marknadsföring”
Block 3: ”Nya affärsmodeller och modeller för digitala verksamheter”
Block 4: ”Digital förändring och mot nätverkssamhället”
För att lägga en grund för dessa perspektiv börjar kursen med en allmän introduktion till digitalisering. Därefter sätter kursen fokus på digitala konsumenter och digital marknadsföring, behandlande olika perspektiv på nya digitala konsumentbeteenden och hur dessa beteenden skapas i användningen av nya teknologier. Detta block fokuserar även på värdeskapande och samskapande av värde, liksom på sätt att nå dessa konsumenter genom olika marknadsföringsaktiviteter. I det tredje blocket, fortfarande med fokus på konsumenter och marknadsutmaningar, skiftas uppmärksamheten till affärsmodeller och hur dessa påverkas av digitalisering. Det introducerar även verksamhets- och organisationsfrågor kopplade till digitalisering. Det fjärde blocket, slutligen, uppmärksammar industriutveckling och strukturförändringar som orsakas av digitalisering.