Interkulturell kommunikation är ett område som undersöker hur människor med olika kulturell bakgrund agerar, kommunicerar och uppfattar omvärlden, på liknande och olikartade sätt, och hur de hanterar kommunikationssituationer över kulturgränser. Kultur förstås här i antropologisk mening, med fokus på nationer, professioner, undervisning, socio-ekonomiska grupper, diaspora och postkoloniala perspektiv, liksom frågor om jämlikhet, inkludering och social hållbarhet.
Studiet av interkulturell kommunikation inbegriper studieområden som antropologi, medieteknik, ledarskap, psykologi, kultur- och mediestudier, social och ekonomisk hållbarhet. Kursen behandlar även hur medier, medieteknik och mediesystem fungerar i olika kulturer, särskilt avseende pressfrihet, reklam och propaganda, underhållningsimperialism, undervisning och kommunikationsmönster.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- hantera interkulturella kommunikationssituationer i undervisning och i framtida yrkesverksamhet
- beskriva och analysera frågor inom området interkulturell kommunikation på ett kritiskt och systematiskt sätt, inklusive områdets betydelse för jämställdet, inkludering, och social hållbarhet i arbetslivet och samhällslivet
- läsa och visa förståelse av aktuell forskningslitteratur inom området interkulturell kommunikation, exempelvis genom att sammanfatta forskningsartiklar
- analysera och förutsäga betydelsen och användningen av olika medietekniker inom interkulturell kommunikation
i syfte att
- förstå hur människor från olika kulturer kommunicerar med varandra i organisationer och företag
- förbättra förmågan att framgångsrikt kommunicera med människor från andra kulturer (interkulturell kompetens)
- främja jämställdhet, inkludering, och social hållbarhet i arbetslivet och samhällslivet.