Det medierättsliga systemet som skyddar medieproduktionen och består av immaterialrätt, marknadsrätt, integritetsskydd, yttrande- och informationsfrihet.
Under kursen kommer studenterna gå igenom och arbeta med relevant juridisk litteratur, lagtexter och rättsfall.
Industriell anknytning nås genom att kursens alla moment bygger på situationen där mediaföretag kan använda det medierättsliga systemet i medieproduktionen.
Hållbarhetsanknytning nås genom att flera av kursens moment bygger på ett juridiskt hållbarhetsperspektiv där mediaföretagen kan använda juridiska hållbarhetsstrategier i mediaproduktionen.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- redogöra för medierättens skilda delområden samt förhållandet mellan medierätt och integritet, yttrande- och informationsfrihet
- redogöra för medierättsliga avtalsförhållanden samt om förhållandet mellan svensk, europeisk och internationell medierätt
- aktivt analysera och lösa medierättsliga frågor, särskilt hållbarhet och riskhantering i förhållande till marknadsrättsliga strategier och immaterialrättslig hantering av företagstillgångar
i syfte att kunna
- förstå det mediarättsliga regelsystemet i mediaprojekt
- analysera olika mediarättsliga regelsystem
- relatera den mediarättsliga diskussionen om problemen som kan uppkomma i mediaproduktioner.