Kursen baseras på seminarier som på olika sätt och ur olika perspektiv berör lärandets villkor, både i generella termer och mer specifikt relaterat till studierna vid civilingenjörsprogrammet Medieteknik. Till seminarierna kopplas också olika teman relaterade till lärandemålen. Inför varje seminarium ska studenten skriva ett reflektionsdokument som läses av lärare och övriga i gruppen och kring vilka diskussionerna sedan fokuseras. Varje år anordnas dessutom studiebesök hos alumner i mindre grupper.
DM1578 Programintegrerande kurs i medieteknik 7,0 hp
Kursen skall underlätta för studenterna att se sammanhangen mellan kurserna i civilingenjörsprogrammet i Medieteknik samt lägga grunden till rutiner för livslångt lärande, genom reflektion kring lärandets villkor samt genom tematiska fördjupningar i aktuella gränsöverskridande ämnesområden både inom och utom högskolan. Kursen är fördelad på tre år och läses kontinuerligt under dessa tre år.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2024 proint programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2027-06-30
- Perioder
HT 2024: P1 (0,5 hp), P2 (1,0 hp)
VT 2025: P3 (0,5 hp), P4 (1,0 hp)
HT 2025: P1 (0,5 hp), P2 (0,5 hp)
VT 2026: P3 (0,5 hp), P4 (0,5 hp)
HT 2026: P1 (0,5 hp), P2 (0,5 hp)
VT 2027: P3 (0,5 hp), P4 (0,5 hp)
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
50230
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Öppen för CMETE.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Leif Handberg (leifh@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan DM1578 (HT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Genom att delta i kursen ska studenten kunna
- beskriva sin egen studieteknik/lärstil, motivera varför denna/dessa studietekniker/lärstilar passar dem bäst, samt vilken typ av lärande de leder till
- relatera studierna till yrkesrollen genom minst tre studiebesök hos alumer/företag i branschen
- göra väl motiverade inriktnings- och masterval
- kritiskt granska, reflektera och dokumentera såväl utbildningens upplägg och genomförande som den egna studieinsatsen
- framställa språkligt korrekta dokument som följer praxis för stil och form
- följa (eller skapa) den röda tråden i utbildningsprogrammet och se progressionen i både ämneskunskaper och generiska kompetenser, i relation till utbildningens mål och den framtida yrkesrollen
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens
- använda läsårsplaner, kursplaner, lärandemål och betygskriterier för att planera sina studier på både kort och lång sikt
- identifiera egna tendenser till prokrastinering och kunna tillämpa metoder för att undvika detsammarelatera lärandet till aktuella gränsöverskridande teman både inom och utom högskolan
för att
- ta ansvar för den egna lärprocessen och vad man vill med utbildningen
- utnyttja studietiden på, för den enskilde studentens, bästa sätt
- skapa rutiner för ett livslångt lärande
- få en helhetsbild av utbildningen och därmed bättre förståelse för varje enskild kurs betydelse
- göra informerade val både under studietiden och därefter
- påverka programmets utveckling
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Kursen är endast öppen för studenter på civilingenjörsprogrammet i Medieteknik (CMETE).
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- ÖVN1 - Övningar, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN2 - Övningar, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN3 - Övningar, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Kursen omfattar 7 hp. En del examination år 1 (ÖVN1; 3 hp), nästa delexamination år 2 (ÖVN2; 2 hp) och sista examinationen år 3 (ÖVN3; 2 hp) i form av individuella samtal (eventuellt i mindre grupper). Dessutom ska studenten utveckla en personlig så kallad e-folio.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursen är endast öppen för studenter på civilingenjörsprogrammet i Medieteknik (CMETE).
Kursen läses de tre första åren på programmet.
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex