Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

DM128X Examensarbete inom medieteknik, grundnivå 15,0 hp

Ett relativt stort självständigt arbete inom medieteknik av utredande karaktär.

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-06-02
Perioder
P3 (7,5 hp), P4 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

60649

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp

Sökbar för CMETE

Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan DM128X (VT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan DM128X (VT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Examensarbetet ska behandla ett medietekniskt intressant problem. För att uppgiften ska vara lämplig som examensarbete måste det finnas intressanta frågeställningar från ämnesområdet att utreda.

Studenter kan välja att genomföra examensarbete på ett av följande två sätt:

1. Tyngdpunkten i arbetet ska ligga på ett praktiskt grupparbete som innebär utveckling och implementering av ett medietekniskt projekt. En projektgrupp ska bestå av tre till fem studenter som ska bidra till projektet med kompletterande kunskaper och färdigheter från kurser inom Medieteknikprogrammet. I arbetet ingår att göra en noggrann specifikation, metod och tidsplan för uppgiften och att söka och läsa litteratur som är relevant för examensarbetet, samt söka referenser från andra jämförbara projekt. Omfattningen ska vara sådan att det framgår att examensarbetaren arbetat halvtid under en termin. Arbetet redovisas genom en praktisk demonstration av projektet i utställningsformat och dessutom skriftligt i en rapport, samt individuell reflektion. Obligatoriska handledningsmöten förekommer.

2. Tyngdpunkten i arbetet ska ligga på utredning och analys och arbetet görs individuellt eller i grupp om två. Eventuellt praktiskt arbete, exempelvis programmering, ska vara av underordnad betydelse, och syfta till att undersöka uppställda frågeställningar. I arbetet ingår att göra en noggrann specifikation med metod och tidsplan för uppgiften, och att söka och läsa litteratur som är relevant för examensarbetet. Omfattningen ska vara sådan att det framgår att examensarbetaren arbetat halvtid under en termin. Arbetet redovisas skriftligt i en rapport och presenteras muntligt. Obligatoriska handledningsmöten förekommer.

Lärandemål

Studenten ska efter genomfört kandidatarbete i medieteknik kunna        

  • tillämpa färdigheter och kunskaper förvärvade inom medieteknikområdet på ett problem
  • identifiera, formulera och lösa problem samt genomföra uppgifter inom givna tidsramar
  • reflektera över, utvärdera och kritiskt diskutera egna och andras vetenskapliga resultat
  • utifrån en given problemformulering välja, anpassa och kombinera olika metoder, samt kunna motivera och kritiskt reflektera kring dessa val
  • söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning
  • redogöra för och diskutera information, problem och lösningar
  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens
  • självständigt arbeta inom medieteknikområdet
  • göra bedömningar inom medieteknik med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
  • muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Av de obligatoriska kurserna i civilingenjörsprogrammet i medieteknik (CMETE) i årskurs 1 och årskurs 2, samt kursen DM1595 Programutveckling för interaktiva medier, måste minst 102 hp vara avklarade senast den 1 november.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • MET1 - Metoder, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • XUPP - Examensuppgift, 12,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övrig information

I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex