Datorgrafik, geometrisk modellering för spel, realtidsgrafik och specialeffekter, OpenGL, narrativ, lärspel, barnspel, socialt spelande, spelregler, spelupplevelse.
DH2650 Datorspelsdesign 6,0 hp
![](https://kursinfostorageprod.blob.core.windows.net/kursinfo-image-container/Picture_by_MainFieldOfStudy_03_Computer_Science.jpg)
Datorspel är intressanta ur MDI-perspektiv eftersom användarna omedelbart och så gott som utan instruktioner måste förstå hur man ska spela och spelet samtidigt ska vara utmanande. Datorspelen är idag drivande för vidareutveckling av interaktionstekniken och inkluderar kunnande från bland annat MDI, Datalogi, Datorgrafik, AI och Matematik.
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
VT 2025 spel25 programstuderande
Målgrupp
Öppen för studenter från årskurs 3 och för studenter antagna på ett masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
Del av program
Masterprogram, datalogi, åk 1, CSVG, Villkorligt valfri
Masterprogram, industriell ekonomi, åk 1, IAVN, Villkorligt valfri
Masterprogram, interaktiv medieteknik, åk 1, Villkorligt valfri
Masterprogram, interaktiv medieteknik, åk 2, Villkorligt valfri
Perioder
P4 (6,0 hp)Varaktighet
Studietakt
33%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Engelska
Studielokalisering
KTH Campus
Antal platser
Ingen platsbegränsning
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Schema är inte publiceratKursval
Gäller för kursomgång
VT 2025 spel25 programstuderande
Anmälningskod
60265
Kontakt
Gäller för kursomgång
VT 2025 spel25 programstuderande
Kontaktperson
Björn Thuresson, e-post: thure@kth.se
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- redogöra för datorspelsmarknadens aktörer och deras roller
- förklara teorin bakom spelregler och spelupplevelser och analysera reglers påverkan på system
- beskriva och tillämpa villkor och krav för olika spelgenrer
- beskriva och tillämpa användarstudier av datorspel
- förklara hur modaliteter påverkar spelupplevelsen
i syfte att kunna utveckla prototyper till datorspel tillräckligt avancerade för att kunna vända sig till en förläggare eller annan intressent.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper och färdigheter i programmering, 5 hp, motsvarande slutförd kurs DD1310-DD1318/DD1331/DD1337/DD100N/ID1018/BB1000.
Kunskaper i grundläggande datalogi, 6 hp, motsvarande slutförd kurs DD1338/DD1320-DD1327/ID1020/ID1021.
Kunskaper i människa-datorinteraktion, 6 hp, motsvarande slutförd kurs DH1620/DH1622/DH1624/DH2624.
Rekommenderade förkunskaper
DH2413 Avancerad grafik och interaktion - som kan läsas parallellt - samt dessutom DH1620/DH2620 Människa-datorinteraktion, inledande kurs, eller IC1000 Människa-datorinteraktion.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB2 - Laborationer, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- LAB3 - Laborationer, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- LAB4 - Laborationer, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Diskuteras med kursledaren.
Kontaktperson
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex
Övriga föreskrifter
Den som vid kursstart inte har slutfört 6 hp datorgrafik med interaktion motsvarande DH2323 måste läsa DH2323 parallellt med DH2650.