Undervisningen bygger på ett omfattande projekt där studenterna tillämpar teorier och metoder för användarcentrerad interaktionsdesign. Denna uppgift förutsätter att studenterna huvudsakligen arbetar i grupp och med studiobaserat lärande.
DH2626 Interaktionsdesign 1 15,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2016
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan DH2626 (VT 2011–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
I kursen ska studenten visa att hon kan:
- analysera praktik (behov och möjligheter)
- kritisera givet problem och explorera designrymd
- välja bland olika metoder för användarcentrerad interaktionsdesign
- arbeta med och utveckla prototyper som passar olika faser i designprocessen
- reflektera över prototyper med hjälp av relevanta begrepp
- ta fram parallella lösningsförslag på given situation
- motivera och kritisera designbeslut
- integrera, jämföra och relatera; teori och praktik
- fatta beslut baserat på relevanta motiveringar
- agera självständigt, teoretisera, generalisera samt anpassa sin beskrivning av projektresultat till olika involverade intressenter.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
För fristående kursstuderande krävs 90 högskolepoäng varav 45 högskolepoäng inom matematik eller informationsteknik. Dessutom krävs svenska B eller motsvarande och engelska B eller motsvarande.
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas senast 4 veckor före kursstart på kursens hemsida.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 15,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
I denna kurs tillämpas skolans hederskodex, se: http://www.kth.se/csc/student/hederskodex.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.