Teori:
Språkteknologins historiska utveckling och grunder, morfologi, syntax och semantik, vektorrumsmodeller, utvärderingsmetoder, terminologilära, maskininlärning, informationsteori och Markov-modeller, algoritmer och datastrukturer för kompakt lagring och uppslagning i lexikon.
Tekniker:
Morfologisk analys och generering, språkstatistik och korpusbearbetning, parsning, språkgenerering, ordklasstaggning, namnigenkänning och probabilistisk parsning, statistisk lexikal semantik.
Tillämpningsområden:
Stavnings- och grammatikkontroll, informationssökning, ordprediktion för smart textinmatning, textklustring och textkategorisering, datorstödd språkinlärning, dialogsystem, textsammanfattning, talteknologi, lokalisering och internationalisering.
Studenterna skall efter kursen kunna:
- förklara och använda begrepp inom språkvetenskapens grundläggande nivåer såsom morfologi, syntax, semantik, diskurs och pragmatik.
- tillämpa kunskap om morfologi, syntax och lexikal semantik för att bygga språkteknologiska system samt förklara uppbyggnaden av existerande system utifrån dessa nivåer.
- klargöra skillnaderna mellan analys, generering och filtrering med avseende på textbaserade system.
- använda grundläggande verktyg inom språkteknologin såsom ordklasstaggare, frasanalysverktyg samt olika typer av korpusar och lexikon för att kunna bygga egna program.
- förklara och använda standardmetoder inom språkteknologin som bygger på såväl regler som statistik och maskininlärning.
- praktiskt tillämpa metoder som bygger på ändliga automater/transduktorer, kontextfri grammatik, ordfrekvenser, n-gram, samförekomststatistik, Markov-modeller och vektorrumsmodeller.
- analysera och förklara vilka språkteknologiska problem som går att lösa med tillfredställande resultat samt vilka som ligger bortom forskningshorisonten.
- förklara i detalj hur en stavningskontroll, grammatikkontroll, någon typ av taggning med hjälp av maskininlärning, stemmer och en algoritm för statistisk utvinning av relaterade ord fungerar.
- utforma och genomföra enklare utvärderingar av något språkteknologiskt system samt tolka resultaten.
- självständigt lösa ett välavgränsat praktiskt språkteknologiskt problem eller analysera det genom teoretiska studier.
För att kunna:
- arbeta på språkteknologiska företag.
- fortsätta med språkteknologiskt orienterade studier.
- göra ett examensarbete inom datalogi eller människa-datorinteraktion med en språkteknologisk inriktning.
- vara en viktig länk mellan systemarkitekter, programmerare och interaktionsdesigner i såväl arbetsliv som forskning.