Animering: Olika metoder för att beskriva animering, objektorientering och begränsningar (constraints) för animering, verktyg för att bygga animering. Successiva övergångar mellan bilder (morphing).
Rendering: Texturavbildning, olika metoder och principer för att skapa fotorealistiska bilder, såsom strålföljning, strålningsmetoden (radiosity), fotonavbildning och fraktala metoder.
3D-interaktion, virtuell verklighet (VR) och visualisering: Olika modeller för 3D-interaktion, utrustning för 3D och VR, möjligheter och begränsningar med VR, metoder och verktyg. Visualisering.
Multimodala gränssnitt: Flera samtidiga moder vid interaktion, ljudgränssnitt, haptik.
Perception: det mänskliga synsystemet, färg, perceptionsanpassad grafik
Laborationer: VR, haptik, animering, rendering. Fördjupningsuppgift efter eget val.´
Dessutom fördjupning inom eget valt område inom datorgrafik.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- förklara begrepp och använda metoder inom ett antal delområden av datorgrafik såsom lokala och globala belysningsmodeller, textureringstekniker, perceptuella aspekter på datorgrafik och virtuella miljöer
- använda en modellerare av typ Maya för att bygga 3D-objekt med egen medvetet gjord skissad förlaga, samt att bearbeta polygoner och texturer
- använda ett programbibliotek av typ OpenGL för att ta in objekt från en modellerare och sedan förse scenen med specialeffekter av typ speglingar
- skriva en översiktsartikel inom något delområde av datorgrafik genom att leta rätt på och läsa artiklar från källor av typ SIGGRAPH-konferensen
- förklara och värdera artiklar inom delområdet
- bygga någon enkel fördjupningstillämpning inom något eget valt delområde av datorgrafik, såsom ray tracing, radiosity, animering, specialaffekter av typ partikelsystem/rök, jämförelser av programvaror, programmering av hårdvara för grafik etc.
- självständigt tillämpa vedertagna metoder för avancerad grafik och interaktion
- delta i utvecklingen av nya metoder för avancerad grafik och interaktion.