Teoretiskt ramverk för utvärdering av användbarhet med genomgång av olika kategorier eller typer av utvärderingsmetoder som finns. Kursen går igenom anpassade tillvägagångssätt, baserade på typ av användarkategori och användningssituation. Generaliserbarhet och begränsningar hos utvärderingsmetoder diskuteras. Laborationer med olika utvärderingsmetoder applicerade på varierande artefakter, målgrupper och situationer utföres både i laboratoriemiljö och ute på fältet. Laborationen följer utvärderingsprocessen baserat på planering, genomförande, analys och dokumentation av en utvärdering.
DH2408 Utvärderingsmetoder inom människa-datorinteraktion 6,0 hp
Kursen ger studenter teoretisk, teknisk och praktisk kunskap om användning av metoder för utvärdering av användbarhet i människa-datorinteraktion.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 utvard programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-01-13
- Perioder
- P2 (6,0 hp)
- Studietakt
33%
- Anmälningskod
50283
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Sökbar för alla program från årskurs 3 och för studenter antagna på ett masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Civilingenjör och lärare, åk 4, TEDA, Villkorligt valfri
Civilingenjör och lärare, åk 5, TEDA, Villkorligt valfri
Masterprogram, ICT Innovation, åk 1, HCID, Rekommenderad
Masterprogram, ICT Innovation, åk 1, HCIN, Rekommenderad
Masterprogram, datalogi, åk 2, CSID, Villkorligt valfri
Masterprogram, industriell ekonomi, åk 1, IAVN, Villkorligt valfri
Masterprogram, interaktiv medieteknik, åk 1, Villkorligt valfri
Masterprogram, interaktiv medieteknik, åk 2, Villkorligt valfri
Kontakt
Eva-Lotta Sallnäs Psyander, e-post: evalotta@kth.se
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan DH2408 (HT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens mål är att studenterna efter genomförd kurs ska kunna:
- diskutera den teoretiska bakgrunden till utvärdering av användbarhet inom människa-datorinteraktion.
- veta hur användbarhet praktiseras i industrin i olika stadier i en produkt-utvecklingsprocess samt hur produkter utvärderas i användbarhetslaboratorier.
- planera och genomföra olika typer av användbarhets-utvärderingar.
- ha förmåga att välja utvärderingsmetod baserat på det problem och sammanhang studenten ställs inför.
- bedöma de olika metodernas möjligheter och begränsningar.
- kommunicera resultat från utvärderingar på ett sätt som är användbart för en produktutvecklingsgrupp.
för att studenterna ska:
- ha förmågan att resonera om användbarhet och kunna förstå vilket syfte en användbarhetsutvärdering kan fylla i olika delar av en produktutvecklingsprocess
- självständigt kunna genomföra utvärderingar inom människa- datorinteraktionsområdet.
- vara kapabel att kritiskt granska en användbarhets-utvärdering som någon annan gjort.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
För fristående kursstuderande krävs minst två års studier inom medieteknik, datavetenskap, informationsteknik eller motsvarande samt kurserna DD1337 Programmeringsteknik och DH1620 Människa-datorinteraktion, inledande kurs eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Motsvarande någon av kurserna DH1620 Människa-datorinteraktion, inledande kurs och DH2620 med samma namn.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Utförande av ett antal laborationsuppgifter. Skriftlig och muntlig rapportering från laborationerna. Projekt med en omfattande rapport inkluderande planering, frågeställning, genomförande, analys, resultat, förslag till design samt reflektion (INL1; 6 hp).
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Diskuteras med kursledaren.
Kontaktperson
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex