- Introduktion till människa-datorinteraktion
- Användbarhet, användarupplevelser och tillgänglighet
- Kognitionspsykologi för människa datorinteraktion
- Metoder för fältstudier, observationer och intervjuer
- Kognitionspsykologi för MDI
- Designmetoder och designmetodik
- Interaktionsdesign
- Utvärderingsmetoder för MDI
- Användarcentrerad systemdesign
- Digitalisering av samhället
DH1621 En snabb introduktion till Människa-datorinteraktion 3,0 hp
Information per kursomgång
Information för HT 2024 HCIQ programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-08-19 - 2024-09-11
- Perioder
- P1 (1,0 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
40019
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Öppen endast för studenter antagna till TIMTM
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan DH1621 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- redogöra för och ha kunskap om begrepp, teorier och metoder inom ämnesområdet människa datorinteraktion (MDI)
- redogöra för och använda grunderna i kognitionspsykologi för MDI,
- planera genomföra och analysera resultaten av fältstudier,
- använda, diskutera och problematisera metoder för och resultat av interaktionsdesign för MDI,
- använda och reflektera över utvärderingsmetoder för MDI,
- förstå, värdera och argumentera för användarcentrerad systemdesign
- diskutera digitaliseringens inverkan på individens interaktion med digital teknik
- reflektera över sitt lärande
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Utrustning
Kurslitteratur
Interaction Design by Jenny Preece et al.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Skriftlig inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande på seminarierna som är obligatoriska
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex