Kursen kommer att inledas med en del där vi studerar hur en vetenskaplig artikel är uppbyggd. Studenterna kommer sedan, i grupper om 2-5, välja artiklar inom deras delspår (maskininlärning, naturligtspråkbehandling eller bioinformatik), implementera metoden i artikeln och återskapa experimentet. Typen av projekt kommer därför att variera beroende på delspår, men lärandemålen är samma för alla tre delspåren. Syftet med kursen är att överbrygga gapet mellan kurserna inom varje delspår och examensarbetet.
DD2430 Projektkurs i dataanalys 7,5 hp
Information per kursomgång
Information för HT 2024 DSPHT23 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2025-01-13
- Perioder
- P1 (3,5 hp), P2 (4,0 hp)
- Studietakt
25%
- Anmälningskod
50273
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Danica Kragic Jensfelt (dani@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan DD2430 (HT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- kritiskt läsa vetenskapliga artiklar,
- reproducera metoder i artiklar,
- planera och utföra arbete i en grupp.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
DD2421 Maskininlärning eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Studenten ska ha genomgått de flesta kurserna i något delspår inom spåret dataanalys i datalogimasterprogrammet.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektrapport, 3,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO2 - Muntlig redovisning, 4,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex