Objektorienterad programmering i Java. Användning av klassbibliotek i Java för objektsamlingar, enkla grafiska komponenter, avancerade grafiska komponenter, klient-server-programmering och trådar. UML-klassdiagram.
Designmönster för objektorienterad programutveckling.
Kriterier för god design. Testning och testdriven programutveckling.
Orientering om objektorienterad analys.
Orientering om vanliga utvecklingsmetodiker.
Laborationer i Java som samtliga dokumenteras med UML-klassdiagram.
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:
- redogöra för objektorienterade begrepp och tekniker som lös koppling, inkapsling, arv och polymorfism samt använda dem i eget programmeringsarbete,
- beskriva och tillämpa kriterier för god objektorienterad design,
- känna igen och förklara vanliga designmönster inom objektorienterad programutveckling samt välja lämpliga mönster för enkla tillämpningsexempel,
- rita UML-klassdiagram som överskådligt och tydligt dokumenterar eget programmeringsarbete,
- tolka och förklara UML-klassdiagram,
- använda avancerade språkelement i Java som undantag, trådar, grafiska komponenter, objektsamlingar och nätprogrammering i eget programmeringsarbete,
- förklara språkelementens uppbyggnad och funktion,
- förklara och tillämpa testdriven programutveckling
i syfte att:
- vara förberedd att delta i programutvecklingsprojekt,
- kunna arbeta med programutveckling i Java.