Funktionell programmering: funktionsbegreppet, högre ordningens funktioner, currying, evalueringsstrategier, strömmar, mönsterpassning, överlagring, polymorfism, interpretering, lat evaluering, typer och typklasser. Formella språk och syntaxanalys: automater, reguljära uttryck, grammatiker, lexikal analys, rekursiv medåkning, språkklasser. Webbprogrammering. Språköversättning: interpretering, kompilering och länkning. Programmeringsparadigm: kontrollflöde, subprogram, rekursion, klasser, typer, beräkningsmodeller och minnesmodeller.
DD1366 Programmeringsparadigm 6,0 hp
![](https://kursinfostorageprod.blob.core.windows.net/kursinfo-image-container/Picture_by_MainFieldOfStudy_23_Technology.jpg)
Den här kursen ger en introduktion till funktionell programmering, webbprogrammering, programmeringsparadigm och syntaxanalys.
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
VT 2025 progp25 programstuderande
Målgrupp
Sökbar för alla studenter under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
Del av program
Perioder
P3 (4,0 hp), P4 (2,0 hp)Varaktighet
Studietakt
17%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Svenska
Studielokalisering
KTH Campus
Antal platser
Ingen platsbegränsning
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Schema är inte publiceratKursval
Gäller för kursomgång
VT 2025 progp25 programstuderande
Anmälningskod
60360
Kontakt
Gäller för kursomgång
VT 2025 progp25 programstuderande
Kontaktperson
Marcus Dicander (dicander@kth.se)
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- tillämpa och förklara allmänna begrepp inom programmering, särskilt kontrollflöde, rekursion, interpretering, paradigm och beräkningsmodeller
- tillämpa och förklara grundläggande begrepp inom funktionell programmering, särskilt rena funktioner, referenstransparens, högre ordningens funktioner, oföränderlighet, typer
- tillämpa och förklara grundläggande koncept inom formella språk och syntaxanalys, särskilt automater, reguljära uttryck, grammatiker, lexikal analys, och rekursiv medåkning
- skriva egna klient-serverprogram och förklara grundläggande begrepp inom webbprogrammering
i syfte att
- få ett bredare perspektiv på programmering
- kunna bedöma vilket paradigm och vilket programspråk som är lämpligt för att lösa en viss uppgift
- kunna använda adekvat programmeringsstil i valt programmeringsparadigm
- aktivt kunna delta i diskussioner om programmeringsparadigm, programspråkshistorik , språkdefinition, egenskaper hos typsystem, principer vid språkdesign, språköversättning, programmeringsprinciper och programmeringsbegrepp
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper och färdigheter i programmering, 6 hp, motsvarande slutförd kurs DD1337/DD1310-DD1319/DD1321/DD1331/ DD100N/ID1018. Kunskaper i grundläggande datalogi, 6 hp, motsvarande slutförd kurs DD1338/DD1320-DD1328/DD2325/ID1020/ID1021. Aktivt deltagande i kursomgång vars slutexamination ännu inte är Ladokrapporterad jämställs med slutförd kurs. Den som är registrerad anses vara aktivt deltagande. Med slutexamination avses både ordinarie examination och det första omexaminationstillfället.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Datorlaborationer, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- MAS1 - Mästarprov, 2,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Mästarprov är individuella uppgifter som redovisas både skriftligt och muntligt.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursen ersätter DD1360-DD1362 och kan inte kombineras med dessa i examen.
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.