Kursens huvudsakliga mål är att utbilda medicintekniska studenter i att arbeta i grupp och lösa tilldelade praktiska problem samt göra sunda kvantitativa eller kvalitativa analyser inom sitt studieområde. Denna projektkurs tillsammans med dess efterföljande kurser tjänar möjligheten att ge studenterna möjlighet att använda de verktyg de lär sig i kurserna i vetenskapsteori och vetenskaplig metodologi med tillämpningar, statistik för medicinska tillämpningar, signalbehandling och dataanalys för medicinska tillämpningar och simuleringsmetoder i medicinsk teknik. Denna kurs ger studenterna möjlighet att applicera kunskap och färdigheter i att lösa praktiska problem som är relevanta för deras studieområde och att träna deras förmåga att planera, utföra, dokumentera och kommunicera resultaten av sina projekt. Vidare syftar kursen till att utbilda våra studenter i att beakta etiska aspekter när de utövar sitt yrke.
CM2015 Projektkurs i medicinsk teknik, del 1 15,0 hp
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Flemingsberg
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2025-01-13
- Perioder
- P1 (7,5 hp), P2 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
51039
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Kontakt
Martin Jakobsson (marjacob@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan CM2015 (HT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
· Aktivt delta i och genomföra ett mindre grupparbete tillsammans med andra och bidra till att lösa uppgiften.
· Identifiera och tillämpa relevanta metoder, modeller och kunskap från områdena medicinteknik, elektronik, och mjukvaruutveckling på givna problem.
· planera och med lämpliga metoder utföra givna uppgifter inom förutbestämda tidsramar
· skapa, analysera och kritiskt utvärdera olika tekniska lösningar på ett givet problem,
· identifiera och fylla i alla luckor i sina kunskaper för att genomföra ett tilldelat projekt
· på engelska, både i tal och skrift, rapportera och diskutera deras resultat och de vetenskapliga grunder och argument som de bygger på
· inom ramen för det tilldelade projektet bedöma och visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete med avseende på metoder och resultat
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Engelska 6.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laborationer, 7,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO2 - Hemuppgift, 8,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.