Kursens mål är att träna studenter i medicinsk teknik i att göra korrekt kvantitativ statistisk analys inom sitt ämnesområde. Kursen kommer att fokusera på statistisk modellering, hypotesprövning samt statistik för att beskriva överensstämmelse. Tillämpningar av statistisk teori inom medicinsk teknik (t.ex. avbildning, signalbehandling och kliniska prövningar) kommer att spela en central roll. Studenterna kommer att tränas i att välja lämplig statistisk metod för ett givet problem och i att använda optimeringsmetoder, statistisk inferens och flera sorters regressionsmodeller.
CM2009 Statistik för medicintekniska tillämpningar 6,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan CM2009 (HT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
After the course students will be able to:
- List and describe the most common statistical tools (specified in the course PM) used in medical engineering
- Given a problem to solve or a situation requiring statistical analysis, identify the most suitable statistical tools for the task and deploy the chosen methods in the given context.
- Identify and discuss the limits of validity of the statistical tools presented in the course
For grade A students must also show to be able to adapt with slight modifications or combine different tools in order to attack problems that cannot be solved by straightforward application of the methods presented in the course.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PROJ - Homework, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.