Den studerande ska delta i och aktivt medverka till att driva ett agilt spelprojekt, med möjlighet att tillämpa kunskaper inom datorteknik, programvaruutveckling och nätverk.
CM1008 Projektkurs i Applikationsutveckling 9,0 hp
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande
Målgrupp
Ingen information tillagdDel av program
Högskoleingenjörsutbildning i datateknik, Flemingsberg, åk 1, Obligatorisk
Högskoleingenjörsutbildning i teknik och ekonomi, åk 2, TIDA, Obligatorisk
Perioder
P4 (9,0 hp)Varaktighet
Studietakt
50%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Svenska
Studielokalisering
KTH Flemingsberg
Antal platser
Ingen platsbegränsning
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Schema är inte publiceratKursval
Gäller för kursomgång
VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande
Anmälningskod
60553
Kontakt
Gäller för kursomgång
VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande
Kontaktperson
Nicklas Brandefelt (bfelt@kth.se)
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- Planera och delta i ett agilt projekt och aktivt bidra till projektgruppens resultat genom att:
- Skapa produktlogg, etapplogg och aktiviteter.
- Genomföra, projekt-, etapp- och stå-upp möten. Sätta dessa i relation till sin egen insats och efteråt analysera utfallet.
- Skriva och presentera en teknisk rapport och därvid använda lämpliga tekniska hjälpmedel
- Utveckla en större applikation som ska:
- vara nätverksbaserat.
- vara modellerat med abstrakta datatyper.
- ha ett grafiskt användargränssnitt.
- Använda versionshantering av kod och dokumenten.
- Tillämpa kunskaper inom teknikområdet och använda lämpliga metoder samt kritiskt analysera resultat och alternativa metoder inom:
- Spelfysik
- Nätverksprotokoll
- Abstrakta datamodeller
- Kunna sätta in dataspel i ett större sammanhang kopplat till:
- Positiva hälsoeffekter
- Användarkrav
- Ekonomiska krav
- Reflektera kring, vanliga sociala situationer som kan uppstå vid arbete i grupp samt för aktiviteter och beteenden som främjar jämställdhet och motverkar diskriminering på en arbetsplats eller vid grupparbete.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Slutförd kurs HI1024 Programmering, grundkurs och HF1005 Informationsteknik och ingenjörsmetodik.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 6,0 hp, betygsskala: P, F
- RED1 - Redovisning, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Kursen avslutas med en presentationsdag där grupperna presenterar sin slutprodukt.
Godkänt projektarbete (PRO1; 6,0 hp), betygsskalan P/F och godkänd redovisning av teoriavsnitt (RED1; 3,0 hp), betygsskala P/F
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.