Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

CM1007 FullStack-utveckling och DevOps 7,5 hp

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-10-27 programstuderande

Studielokalisering

KTH Flemingsberg

Varaktighet
2025-10-27 - 2026-01-12
Perioder
P2 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

50711

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Reine Bergström (reineb@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan CM1007 (HT 2023–)
Rubriker med innehåll från kursplan CM1007 (HT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

-        Flerlagersarkitektur

-        Mikrotjänster

-        Ramverk för databasaccess och backend

-        Ramverk för dynamiska webbgränssnitt(frontend)

-        Steg för produktionssättning och DevOps

-        Containrar och schemaläggning

-        Prestanda

-        Stabilitet

Lärandemål

Kursens mål är att studenterna ska kunna skapa olika applikationer i en fullstack-miljö. I kombination med det ska de kunna realisera och förvalta applikationen (DevOps).

Kursen skall också ge kunskaper, att i samband med systemkonstruktion kunna bedöma vad olika typer av distribuerade lösningar medför i prestanda, säkerhet och underhåll.

Efter avslutad kurs skall studenterna:

  • Kunna förklara och beskriva hur man bygger upp fullstack-lösningar
  • Ha kunskap om samt jämföra och tillämpa olika arkitekturer och designlösningar
  • Kunna använda containers och ha kunskap om hur man schemalägger dessa
  • Kunna implementera applikationer i avancerade fullstack-miljöer
  • Kunna beskriva och ge exempel på tekniker som kan användas vid utveckling av fullstack-lösningar
  • Kunna utgå från givna strukturer och modeller och utforma egna lösningar på komplexa problem

För högre betyg bör man även:

  • Kunna analysera och värdera uppbyggnaden av system med bland annat avseende på prestanda, säkerhet och struktur

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

För att antas till kursen krävs godkänt i följande kurser (eller motsvarande kurser)

  • Objektorienterad programmering (HI1027)
  • Databasteknik (HI1030)

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • RED1 - Redovisning, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • RED2 - Redovisning, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Reine Bergström (reineb@kth.se)