Kursen ges helt på distans med lärarledda träffar on-line i form av ett två-timmars seminarie per vecka på dagtid. Det krävs närvaro vid seminarieföreläsningarna och aktivt deltagande i diskussioner av dessa samt av det video- och skriftliga material som studerats inför seminarierna. I videomaterialet ingår t.ex demonstrationer av appar och instrument samt filmer för tillämpning av RAMP-verktygen. Förutom seminarierna inkluderar kursen litteraturstudier och fyra inlämningsuppgifter.
CH211V RAMP-kurs 3: Fördjupade färdigheter i att använda RAMP för riskhantering av arbetsrelaterade skador 2,5 hp
I RAMP-kurs 3: Fördjupade färdigheter i att använda RAMP för riskhantering av arbetsrelaterade skador, lär du dig att använda alla fyra modulerna i RAMP-verktyget och blir skicklig i att hantera hela riskhanteringsprocessen. Du får arbeta med autentiska fall från näringslivet.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-11-11 fristående studerande
- Studielokalisering
KTH Flemingsberg
- Varaktighet
- 2024-11-11 - 2024-12-13
- Perioder
- P2 (2,5 hp)
- Studietakt
33%
- Anmälningskod
10111
- Undervisningsform
Distans Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
10 - 100
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Du behöver ett KTH-konto för att läsa en kurs på KTH, kontot aktiveras med Mobilt BankID eller genom att besöka KTH:s campus. Det enda sättet att starta en kurs utan att besöka campus, är om du har Mobilt BankID.
Kontakt
Caroline Ingeborg Jegerschöld (cije@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan CH211V (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
I kursen ”Fördjupade färdigheter i att använda RAMP för riskhantering av arbetsrelaterade skador”, lär du dig att använda alla fyra modulerna i RAMP-verktyget och blir skicklig i att hantera hela riskhanteringsprocessen. Du får arbeta med autentiska fall från näringslivet.
Kursinnehållet ges i olika moduler med fokus på:
- Sammanfattning från RAMP-kurs 1 och 2,
- Bedömning och exempel från industrin med tunga lyft och ogynnsamma arbetsställningar,
- Arbete med RAMP-verktygen,
- Riskhanteringsprocessen,
- Repetitivt arbete,
- Diskussioner och reflektioner, bland annat av en forskningsartikel
Kursen ges på distans.
På kursseminarierna och för inlämningsuppgifterna är kursspråket svenska. En del av kursmaterialet, inklusive videos och självrättande uppgifter är på engelska.
Lärandemål
I denna, den tredje RAMP-kursen, är huvudmålet att studenten ska utveckla skicklighet i hur man använder RAMP-verktyget för systematisk riskhantering av belastningsskaderisker i arbeten med manuell hantering.
Efter att ha klarat kursen ska studenten:
- ha utvecklat skicklighet vad gäller tillämpningen av alla fyra modulerna i RAMP-verktyget för hantering av belastningsergonomiska risker.
- kunna samla in relevant och nödvändig information om arbetsuppgifter inför RAMP-bedömningar
- identifiera risker med hjälp av RAMP I och RAMP II
- bedöma risker med RAMP I och RAMP II
- utveckla riskminskande lösningar och handlingsplaner
- kommunicera resultaten till olika intressenter
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Totalt 120 hp inom något av de tre ämnesområdena teknikvetenskap, naturvetenskap eller medicinsk vetenskap. Alternativt 2 års yrkeserfarenhet inom arbetsmiljöutveckling. Engelska B/Engelska 6.
Utrustning
Seminarier ges via zoom. All kommunikation mellan student och lärare samt studenter emellan sker via en lärplattform varför studenten förväntas ha tillgång till dator och internet.
Kurslitteratur
Ges under kursen
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN1 - Övningar, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Lärandemål 1 examineras genom ÖVN1 och SEM1.
Lärandemål 2 examineras genom ÖVN1, INL1 och SEM1.
Lärandemål 3 examineras genom ÖVN1 och SEM1.
Lärandemål 4 examineras genom ÖVN1 och SEM1.
Lärandemål 5 examineras genom ÖVN1.
Lärandemål 6 examineras genom ÖVN1, INL1 och SEM1.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
De tre livslångt-lärande-kurserna om RAMP-metoden, CH209V, CH210V och CH211V, ges efter varandra.
Kontaktperson
Övrig information
Målgruppen för denna kurs är personer som inte redan är programstudenter vid KTH.