Kursen ges helt på distans med lärarledda träffar on-line i form av ett två-timmars seminarie per vecka på dagtid. Det krävs närvaro vid seminarieföreläsningarna och aktivt deltagande i diskussioner av dessa samt av det video- och skriftliga material som studerats inför seminarierna. I videomaterialet ingår t.ex demonstrationer av appar och instrument samt filmer för tillämpning av RAMP II-verktyget. Förutom seminarierna inkluderar kursen litteraturstudier och fyra inlämningsuppgifter.
CH210V RAMP-kurs 2: Riskhantering av arbetsrelaterade skador med RAMP II 2,5 hp
I RAMP-kurs 2: Riskhantering av arbetsrelaterade skador med RAMP II), lär dig att använda alla fyra modulerna i RAMP-verktyget. Detta inkluderar till exempel hur man presenterar resultat från riskbedömningar för olika intressenter inom en organisation och hur du skapar handlingsplaner för förbättringar.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-10-07 fristående studerande
- Studielokalisering
KTH Flemingsberg
- Varaktighet
- 2024-10-07 - 2024-11-08
- Perioder
- P1 (1,0 hp), P2 (1,5 hp)
- Studietakt
33%
- Anmälningskod
10074
- Undervisningsform
Distans Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
10 - 100
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Du behöver ett KTH-konto för att läsa en kurs på KTH, kontot aktiveras med Mobilt BankID eller genom att besöka KTH:s campus. Det enda sättet att starta en kurs utan att besöka campus, är om du har Mobilt BankID.
Kontakt
Caroline Ingeborg Jegerschöld (cije@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan CH210V (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
I kursen ”Riskhantering av arbetsrelaterade skador med RAMP II”, får studenten lära sig använda alla fyra modulerna i RAMP-verktyget. Detta inkluderar till exempel hur man presenterar resultat från riskbedömningar för olika intressenter inom en organisation och hur man skapar handlingsplaner för förbättringar.
Kursinnehållet ges i olika moduler med fokus på:
- Belastningsskador,
- RAMP II-verktyget,
- Bedömning och exempel från livsmedelsindustrin,
- Bedömning och exempel från logistikindustrin,
- Diskussioner och reflektioner, bland annat av en forskningsartikel
Kursen ges på distans.
På kursseminarierna och för inlämningsuppgifterna är kursspråket svenska. En del av kursmaterialet, inklusive videos och självrättande uppgifter är på engelska
Lärandemål
I denna, den andra RAMP-kursen, är målen att studenterna skaffar sig praktisk träning i systematisk riskhantering, från identifiering och bedömning av risker till utveckling av lösningar och handlingsplaner, med hjälp av RAMP-verktyget. Detta inkluderar praktisk träning i att utföra riskbedömningar med RAMP II-modulen och lära sig hur man tolkar resultaten, samt hur man går tillväga i riskhanteringsprocessen.
Efter att ha klarat kursen ska studenten:
- kunna använda alla fyra modulerna i RAMP-verktyget
- vara bekant med vanliga riskbedömningsmetoder för muskuloskeletala sjukdomar (MSD).
- kunna utföra djupgående bedömningar av belastningsergonomiska riskfaktorer med hjälp av den andra modulen i RAMP-verktyget, RAMP II
- kunna utveckla riskminskande lösningar och handlingsplaner genom att använda RAMP-resultat och åtgärdsmoduler
- känna till hur man presenterar resultat från riskbedömningar för olika intressenter inom en organisation
- kunna fatta välgrundade beslut om hur man ska gå vidare med riskhanteringsprocessen
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Totalt 120 hp inom något av de tre ämnesområdena teknikvetenskap, naturvetenskap eller medicinsk vetenskap. Alternativt 2 års yrkeserfarenhet inom arbetsmiljöutveckling. Engelska B/Engelska 6.
Utrustning
Seminarier ges via zoom. All kommunikation mellan student och lärare samt studenter emellan sker via en lärplattform varför studenten förväntas ha tillgång till dator och internet.
Kurslitteratur
Ges under kursen
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN1 - Övningar, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Lärandemål 1 examineras genom ÖVN1 och SEM1.
Lärandemål 2 examineras genom ÖVN1 och SEM1.
Lärandemål 3 examineras genom ÖVN1, INL1 och SEM1.
Lärandemål 4 examineras genom ÖVN1 och SEM1.
Lärandemål 5 examineras genom ÖVN1 och INL1
Lärandemål 6 examineras genom ÖVN1, SEM1
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
De tre livslångt-lärande-kurserna om RAMP-metoden, CH209V, CH210V och CH211V, ges direkt efter varandra.
Kontaktperson
Övrig information
Målgruppen för denna kurs är personer som inte redan är programstudenter vid KTH.