Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

CH210V RAMP-kurs 2: Riskhantering av arbetsrelaterade skador med RAMP II 2,5 hp

I RAMP-kurs 2: Riskhantering av arbetsrelaterade skador med RAMP II), lär dig att använda alla fyra modulerna i RAMP-verktyget. Detta inkluderar till exempel hur man presenterar resultat från riskbedömningar för olika intressenter inom en organisation och hur du skapar handlingsplaner för förbättringar.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-10-07 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Flemingsberg

Varaktighet
2024-10-07 - 2024-11-08
Perioder
P1 (1,0 hp), P2 (1,5 hp)
Studietakt

33%

Anmälningskod

10074

Undervisningsform

Distans Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

10 - 100

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Caroline Ingeborg Jegerschöld (cije@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan CH210V (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan CH210V (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Kursen ges helt på distans med lärarledda träffar on-line i form av ett två-timmars seminarie per vecka på dagtid. Det krävs närvaro vid seminarieföreläsningarna och aktivt deltagande i diskussioner av dessa samt av det video- och skriftliga material som studerats inför seminarierna. I videomaterialet ingår t.ex demonstrationer av appar och instrument samt filmer för tillämpning av RAMP II-verktyget. Förutom seminarierna inkluderar kursen litteraturstudier och fyra inlämningsuppgifter.

Kursinnehåll

I kursen ”Riskhantering av arbetsrelaterade skador med RAMP II”, får studenten lära sig använda alla fyra modulerna i RAMP-verktyget. Detta inkluderar till exempel hur man presenterar resultat från riskbedömningar för olika intressenter inom en organisation och hur man skapar handlingsplaner för förbättringar.

Kursinnehållet ges i olika moduler med fokus på:

  • Belastningsskador, 
  • RAMP II-verktyget, 
  • Bedömning och exempel från livsmedelsindustrin, 
  • Bedömning och exempel från logistikindustrin,
  • Diskussioner och reflektioner, bland annat av en forskningsartikel 

Kursen ges på distans.

På kursseminarierna och för inlämningsuppgifterna är kursspråket svenska. En del av kursmaterialet, inklusive videos och självrättande uppgifter är på engelska

Lärandemål

I denna, den andra RAMP-kursen, är målen att studenterna skaffar sig praktisk träning i systematisk riskhantering, från identifiering och bedömning av risker till utveckling av lösningar och handlingsplaner, med hjälp av RAMP-verktyget. Detta inkluderar praktisk träning i att utföra riskbedömningar med RAMP II-modulen och lära sig hur man tolkar resultaten, samt hur man går tillväga i riskhanteringsprocessen.

Efter att ha klarat kursen ska studenten:

  1. kunna använda alla fyra modulerna i RAMP-verktyget
  2. vara bekant med vanliga riskbedömningsmetoder för muskuloskeletala sjukdomar (MSD). 
  3. kunna utföra djupgående bedömningar av belastningsergonomiska riskfaktorer med hjälp av den andra modulen i RAMP-verktyget, RAMP II 
  4. kunna utveckla riskminskande lösningar och handlingsplaner genom att använda RAMP-resultat och åtgärdsmoduler
  5. känna till hur man presenterar resultat från riskbedömningar för olika intressenter inom en organisation 
  6. kunna fatta välgrundade beslut om hur man ska gå vidare med riskhanteringsprocessen

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Totalt 120 hp inom något av de tre ämnesområdena teknikvetenskap, naturvetenskap eller medicinsk vetenskap. Alternativt 2 års yrkeserfarenhet inom arbetsmiljöutveckling. Engelska B/Engelska 6. 

Utrustning

Seminarier ges via zoom. All kommunikation mellan student och lärare samt studenter emellan sker via en lärplattform varför studenten förväntas ha tillgång till dator och internet.

Kurslitteratur

Ges under kursen

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 0,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarier, 0,5 hp, betygsskala: P, F
  • ÖVN1 - Övningar, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Lärandemål 1 examineras genom ÖVN1 och SEM1.

Lärandemål 2 examineras genom ÖVN1 och SEM1.

Lärandemål 3 examineras genom ÖVN1, INL1 och SEM1.

Lärandemål 4 examineras genom ÖVN1 och SEM1.

Lärandemål 5 examineras genom ÖVN1 och INL1

Lärandemål 6 examineras genom ÖVN1, SEM1

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och hälsa

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

De tre livslångt-lärande-kurserna om RAMP-metoden, CH209V, CH210V och CH211V, ges direkt efter varandra.

Kontaktperson

Caroline Ingeborg Jegerschöld (cije@kth.se)

Övrig information

Målgruppen för denna kurs är personer som inte redan är programstudenter vid KTH.