Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

CH205V Vetenskapliga metoder inom arbetsmiljö och hälsa 7,5 hp

Kursens övergripande mål är att ge studenten den kunskap och de färdigheter som behövs för att sammanställa och utvärdera vetenskaplig litteratur inom arbete och hälsa samt genomföra en mindre studie/undersökning kring arbete och hälsa.

Kursen omfattar vetenskapsteori, vetenskapliga metoder samt etik. Huvudfokus för kursen ligger dock på de vetenskapliga metoderna. Dessutom ingår att värdera de etiska aspekterna inom forskningen och kring forskningsetiska grundprinciper.

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Flemingsberg

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-03-16
Perioder
P3 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

20048

Undervisningsform

Distans Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

1 - 40

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Caroline Jegerschöld (cije@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan CH205V (VT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan CH205V (VT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

OBS! Kursen ges i samarbete med KI och allt kursinnehåll och information för att genomföra kursen kommer du hitta på Karolinska Institutets kurs 3AH014. Om du antas på KTH-kursen behöver du först registrera dig på KTH. Sen kommer du bli inbjuden till kursen på KI. Info om registrering på KI kommer då att ges.

Notera att kursen ges på halvfart, dvs den kommer kräva ca 20 timmar per vecka. Det mesta schemaläggs till måndagar och tisdagar. Kursen är helt på distans. Men det förekommer obligatoriska zoomseminarier och 1-2 träffar på plats. För träffarna på plats kan ersättningsuppgifter ges om man inte kan delta. Detta bestäms av kursansvariga och examinator på KI. Kontakta ansvariga på KI för att planera frånvaro och ifall det medges.

Kursinnehåll

Kursen omfattar vetenskapsteori, vetenskapliga metoder samt etik. Vetenskapsteorin lägger grunderna för metodiken och omfattar deduktiv samt induktiv ansats samt vetenskapshistoria. Huvudfokus för kursen ligger dock på de vetenskapliga metoderna. Kursen går igenom både kvantitativ metod (Epidemiologi, experimentell design samt grundläggande statistisk) och kvalitativ metod med fokus på tematisk analys. Dessutom ingår att värdera de etiska aspekterna inom forskningen och kring forskningsetiska grundprinciper.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att ge studenten den kunskap och de färdigheter som behövs för att sammanställa och utvärdera vetenskaplig litteratur inom arbete och hälsa, genomföra en mindre studie/undersökning kring arbete och hälsa samt förbereda studenterna för forskarutbildningsstudier.

Efter genomförd kurs skall studenten kunna:

  1. förklara vetenskapsteoretiska begrepp i relation till vetenskapsområdet Arbete och hälsa
  2. formulera och problematisera vetenskapliga frågeställningar av relevans till vetenskapsområdet Arbete och hälsa
  3. värdera skillnaderna mellan olika forskningsmetoder vad det gäller studiedesign, datainsamling, och analysmetoder; identifiera för- och nackdelar med de olika metoderna och förstå hur de kompletterar varandra
  4. kritiskt granska vetenskaplig litteratur och forskning inom kvantitativ och kvalitativ forskning
  5. genomföra en mindre, vetenskaplig studie med kvalitativ respektive kvantitativ ansats
  6. förklara och kritiskt reflektera kring forskningsetiska grundprinciper

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

120 hp inom teknikvetenskap, naturvetenskap, medicinsk vetenskap eller personalvetenskap. Alternativt 2 års yrkeserfarenhet inom arbetsmiljöutveckling. Engelska B/6.

Utrustning

Seminarier ges via zoom. All kommunikation mellan student och lärare samt studenter emellan sker via en lärplattform varför studenten förväntas ha tillgång till dator och internet.

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO2 - Projektarbete, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

*Vid förhinder kan momentet SEM1, om examinator så bedömer, ersättas med en ersättningsuppgift. En ersättningsuppgift kan i så fall vara att lämna in en skriftlig reflektion över materialet som studerats inför respektive seminarium.

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Seminarier (SEM1, 1,5 hp) med obligatorisk närvaro, betygsskala P/F, examinerar kursmålen 2, 4 och 6.

En skriftlig projektrapport tillsammans med en muntlig presentation, (PRO2, 3 hp), betygsskala P/F, examinerar kursmålen 2, 3, och 5.

Tentamen (TEN1, 3 hp) betygsskala: A, B, C, D, E, Fx, F, examinerar kursmålen 1, 3 och 6.

Slutbetyget grundas på TEN1 utifrån betygsskalan A, B, C, D, E, Fx, F.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och hälsa

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Caroline Jegerschöld (cije@kth.se)