Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

CH2015 Digital hälsa ur ett entreprenörskapsperspektiv 7,5 hp

Kursen syftar till att göra det möjligt för studenter att leda entreprenöriella projekt inom digital hälsa genom att navigera kontextspecifika utmaningar och möjligheter. Kursen ges inom ramen för Stockholm School of Entrepreneurship (SSES): www.sses.se , i nära samarbete med Karolinska Institutet (KI).

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande

Studielokalisering

KI Solna

Varaktighet
2024-08-26 - 2024-10-27
Perioder
P1 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

50705

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Akseli Kaukoranta (akseli.kaukoranta@sses.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan CH2015 (HT 2022–)
Rubriker med innehåll från kursplan CH2015 (HT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Denna kurs ger studenterna fördjupade kunskaper inom området digital hälsa ur ett entreprenörskapsperspektiv. Domäner inom digital hälsa, behovsbaserad innovation inklusive prototyper, användbarhet och testning samt datahantering, immateriell egendom, ersättning, affärsmodeller, etik och framtida trender kommer att diskuteras och analyseras.

Kursen arbetar efter en studentcentrerad pedagogisk modell. Faktakunskap erhålls via litteraturstudier samt föreläsningar och tillämpas genom praktiskt arbete. Det praktiska arbetet består av workshops, case-studier samt projektarbeten i grupp. Pedagogiken utgår från entreprenöriellt lärande för att skapa förutsättningar för kreativitet, reflektion och initiativkraft.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

1.       Designa en behovsbaserad innovationsprocess för utveckling av digitala hälsoprodukter.

2.      Analysera det digitala hälsoekosystemet i allmänhet och mer specifikt dess roll och förhållandet mellan offentliga intressenter.

3.      Integrera efterlevnad av regelverk och rättsliga ramar vid utformning av affärsmodeller för digital hälsa.

4.      Utvärdera hur digital hälsa kan förändra sjukvården globalt och reflektera över frågor relaterade till etik och personlig integritet.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Uppnått kraven för kandidatexamen.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projekt, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och hälsa

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Akseli Kaukoranta (akseli.kaukoranta@sses.se)