Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

CH2014 Hantering av kemiska och mikrobiologiska arbetsmiljörisker 7,5 hp

Kursens övergripande mål är att ge studenten fördjupad kunskap om kemiska och mikrobiologiska arbetsmiljörisker och att tillämpa denna kunskap på olika typer av kemiska och mikrobiologiska risker på arbetsplatsen med målet att förebygga ohälsa och olyckor.  Kursen ska ge kunskap om områden och förmåga att använda kunskapen vid problemlösning:

  • Lagstiftning som rör kemiska och mikrobiologiska arbetsmiljörisker.
  • Effekter på hälsa och säkerhet.
  • Riskbedömning inklusive mätning av luftföroreningar.
  • Åtgärder som minskar exponering och olycksrisker, vilket innefattar tekniska och organisatoriska åtgärder och design av arbete och arbetsplatser.

Föreläsningarna den första veckan är obligatoriska. Under den veckan planeras projektarbetena och studenterna delas in i projektgrupper. Projektarbete är en obligatorisk del av kursen.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-10-27 programstuderande

Studielokalisering

KTH Flemingsberg

Varaktighet
2025-10-27 - 2026-01-12
Perioder
P2 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

50807

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Ann-Beth Antonsson Lundberg (antonss@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan CH2014 (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan CH2014 (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

• Arbetsmiljöregler inom området

• Kemiska och mikrobiologiska risker

• Riskbedömning

• Mätmetoder och mätstrategier

• Åtgärder

• Interventionsstrategier

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att ge studenten fördjupad kunskap om kemiska och mikrobiologiska arbetsmiljörisker och att tillämpa denna kunskap på olika typer av kemiska och mikrobiologiska risker på arbetsplatsen med målet att förebygga ohälsa och olyckor. 

Kursen ska ge kunskap om områden och förmåga att använda kunskapen vid problemlösning:

Lagstiftning som rör kemiska och mikrobiologiska arbetsmiljörisker.

Effekter på hälsa och säkerhet.

Riskbedömning inklusive mätning av luftföroreningar.

Åtgärder som minskar exponering och olycksrisker, vilket innefattar tekniska och organisatoriska åtgärder och design av arbete och arbetsplatser.

Efter avslutad kurs skall varje student kunna:

1.Beskriva, ge exempel på och förklara hur de ovannämnda faktorerna påverkar säkerhet, hälsa, välbefinnande och prestanda.

2.Utföra mätningar och riskbedömningar av de ovannämnda faktorerna, med syfte att förstå och bedöma exponering och föreslå åtgärder för att eliminera eller reducera exponeringen. Att kunna utföra mätningar innebär kunskap om både mätstrategier och mätmetoder. 

3.Beskriva, diskutera och kritiskt analysera valet av olika mätstrategier som kan användas och deras begränsningar; kunna tolka och dra slutsatser utifrån mätresultaten.

4.Föreslå arbetsmiljöförbättringar enligt preventionshierarkin för de ovannämnda faktorerna.

5.Kritiskt utvärdera riskbedömningar och åtgärder i relation till relevant arbetsmiljölagstiftning.

6.Beskriva det svenska och europeiska regelverket som reglerar de ovannämnda faktorerna.

7.Söka och tolka information om hälsorisker kopplade till kemiska produkter och ämnen, och kunna använda denna information i en riskbedömning av hantering av och exponering för kemikalier.

8.Beskriva vanligt förekommande mikrobiologiska risker, i vilken miljö de förekommer och hur dessa risker kan bedömas och hanteras.

9.Beskriva de krav som ställs på riskhantering av kemiska arbetsmiljörisker för att kunna stödja organisationer utifrån deras behov och krav.

10.Kunna identifiera barriärer och facilitatorer för implementering av arbetsmiljöförbättringar och diskutera för- och nackdelar av olika åtgärder.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

180 hp, inom teknikvetenskap, naturvetenskap, medicinsk vetenskap eller personalvetenskap, samt Engelska B/Engelska 6.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • RED1 - Projektarbete, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Skriftlig tentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • ÖVN1 - Övningar, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och hälsa

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Ann-Beth Antonsson Lundberg (antonss@kth.se)