- Människan som ett informationsprocessande system.
- Människans kognitiva förutsättningar.
- Användbarhetsdesign människa-maskingränssnitt.
- Metoder för analys och design för användbarhet.
- Distribuerad kognition.
- Situation awareness.
- Automation och allokering av funktioner människa-maskinsystem.
- Hitta, läsa sammanfatta och reflektera över vetenskapliga artiklar i ämnet.
CH2010 Kognitiv interaktionsdesign 7,5 hp
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan CH2010 (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
1. …förstå och tillämpa kunskaper om människans kognitiva förutsättningar i interaktionen mellan människa- maskingränssnitt.
2. …analysera och föreslå förbättringar av gränssnitt människa-maskinsystem.
3. …förstå och värdera hur allokering av funktioner människa-maskinsystem påverkar interaktionen människa-maskin och systemprestanda.
4. …synliggöra och tillämpa kognitiva aspekter i en MTO-analys.
5. … läsa, förstå och diskutera kring internationella vetenskapliga publikationer inom området kognitiv ergonomi.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
180 hp inom teknikvetenskap, naturvetenskap, medicinsk vetenskap eller personalvetenskap, samt Engelska B/Engelska 6.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Inlämningsuppgift och seminarium, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM2 - Inlämningsuppgift och seminarium, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM3 - Inlämningsuppgift och seminiarium, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM4 - Inlämningsuppgift och seminarium, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.