Föreläsningar som ger en översikt över ämnet med teorier och tillämpade exempel. Dessa inkluderar: biomekanik, kognitiv psykologi, antropometrik, risker för personskador, produktutvecklingsprocess, användbarhet, produktdesign
Tre laborationer som fokuserar på att lära sig att tillämpa ett urval av på föreläsningarna beskrivna metoder.
Ett projekt där målet är att utforma och genomföra ett projekt som utveckla en prototyp och utvärdera den med hjälp av användare. Projektet inkluderar samarbete såväl som självständigt arbete och eleverna ger och får feedback till / från andra studenter
Kursens övergripande mål är att studenterna som ingenjörer ska kunna utveckla användbara produkter, att analysera och stödja effektiva och säkra arbets- och idrottsprestationer.
Efter att ha uppfyllt kurskraven ska varje student kunna:
1. Förklara med sina egna ord grundläggande begrepp och områden som personskaderisker, mänskliga fysiska och psykologiska möjligheter och begränsningar, idrottsprestanda, överansträngningsskador och metoder för riskhantering och produktutveckling,
2. Förklara och praktiskt använda design- och ergonomimetoder, till exempel Nielsen-användbarhetsmodeller, biomekaniska modeller och Borgs subjektiva betygsskalor,
3. Metodiskt och på ett strukturerat sätt utveckla en prototyp, testa och utvärdera den ur ergonomiska perspektiv, såsom risk, användbarhet och effektivitet,
4. Dokumentera och kommunicera resultatet av sitt eget arbete muntligt och skriftligt och studera och bedöma andras arbete på ett strukturerat sätt.