· Biomekanik och biomekaniska riskfaktorer
· Metoder för exponeringsmätningar och riskbedömningar avseende belastningsskador
· Arbetsmiljöregler inom området
· Exempel på åtgärder som kan begränsa den biomekaniska exponeringen.
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan CH2002 (HT 2021–)· Biomekanik och biomekaniska riskfaktorer
· Metoder för exponeringsmätningar och riskbedömningar avseende belastningsskador
· Arbetsmiljöregler inom området
· Exempel på åtgärder som kan begränsa den biomekaniska exponeringen.
Kursens övergripande mål är att ge studenten fördjupad kunskap om hur biomekaniska faktorer i arbetsmiljön kan påverka hälsa och prestation, samt hur dessa faktorer kan hanteras för att minska risken för ohälsa och olycksfall.
Efter genomförd kurs ska varje student kunna:
1.Beskriva, exemplifiera och förklara hur arbetsrelaterade faktorer inom området biomekanik påverkar säkerhet, hälsa, välbefinnande och prestation.
2.Utföra exponeringsskattningar, exponeringsmätningar och riskbedömningar av de ovan nämnda faktorerna.
3.Ge förslag till förändringar, utgående från sociotekniskt (människa, teknik och organisation) perspektiv, som begränsar de ovan nämnda faktorerna.
4.Kritiskt utvärdera skattningar, mätningar och riskbedömningar inkluderande relevanta arbetsmiljöregler.
Godkänd examen på grundnivå om minst 180 hp, inom teknisk eller naturvetenskaplig fakultet eller motsvarande, samt kunskaper i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6.
· Technology and work on human terms, Prevent, ISBN 9789173650588
· Helander, M, A guide to human factors and ergonomics, Second edition, CRC Press
· Wilson and Sharples, Evaluation of Human work, Taylor and Francis,2015.
· Vetenskapliga artiklar och litteratur som presenteras under kursen och listas på kursens websida
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Lärandemål 1 examineras i delmomentet TEN1 och ÖVN1.Lärandemål 2 examineras i delmomentet ÖVN1.Lärandemål 3 examineras i delmomentet TEN1 och ÖVN1.Lärandemål 4 examineras i delmomentet ÖVN1.
Krav för slutbetyg på kursen: Godkänd skriftlig och muntlig redovisning av inlämningsuppgifter och aktivt deltagande i övningar och laborationer. Tentamen (A-F) bestämmer det slutliga betyget på kursen som utfärdas när samtliga kursmoment är godkända.