Kursen ges nästa gång 2025-09-01 – 2025-11-09. Kursen är på 7,5 hp och tar därmed ca 20 timmar per vecka i anspråk. Arbete med kursen ligger mestadels på måndagar och tisdagar. Innehållet innefattar seminarier, inlämningsuppgifter samt muntlig redovisning. Läs mer på KI:s kurshemsidor.
CH108V Arbetsliv och hälsa 7,5 hp
![](https://kursinfostorageprod.blob.core.windows.net/kursinfo-image-container/Picture_by_own_choice_CH108V.jpg)
Kursen ger en introduktion till arbetsmiljöutveckling, samband mellan arbetsmiljöfaktorer och hälsa, samt metoder som används för att bedöma och åtgärda risker. Kursen ges på distans i samarbete med Karolinska Institutet. Se också kurshemsida för 3AH015 på KI.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-08-26 fristående studerande
- Studielokalisering
KTH Flemingsberg
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2024-10-27
- Perioder
- P1 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
10168
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
10 - 50
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- Ingen information tillagd
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan CH108V (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
- Samband ur ett helhetsperspektiv (människa-teknik-organisation, MTO) mellan fysiska, organisatoriska och psykosociala arbetsförhållanden och hälsa.
- Omfattning och effekter av ohälsa orsakad av arbetet för individen, företaget/organisationen och samhället.
- Nationella och globala perspektiv, inklusive hållbarhetsmålen, speciellt mål 8 ”anständiga arbetsvillkor…” och mål 5 ”jämställdhet”.
- Översiktligt om arbetsmiljöarbetet i Sverige med centrala aktörers arbetssätt och roller, inklusive företagshälsovårdens organisation och arbetssätt samt interprofessionellt teamarbete.
- Grundläggande information om lagstiftningen inom arbetsmiljö- och det försäkringsmedicinska området i Sverige.
- Etiska aspekter på arbetsmiljöarbete.
Kursens genomförs med distansundervisning. Kursen genomförs i samarbete med Karolinska Institutet där dess motsvarighet ingår i Magisterprogrammet Arbete och hälsa. Undervisningen inkluderar inspelade videoföreläsningar, litteraturstudier, webbseminarier, grupparbeten, ett projekt med tillhörande redovisning, liksom enskilda inlämningsuppgifter. Moment med obligatorisk (distans)närvaro förekommer.
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att ge studenten grundläggande kunskaper om samspelen mellan fysiska, organisatoriska och sociala arbetsförhållanden och hälsa, samt omfattning och effekter av ohälsa orsakad av arbetet för individen, företaget/organisationen och samhället. Dessa samspel belyses både i ett nationellt och globalt perspektiv, samt i perspektiv från hållbarhetsmålen, speciellt mål 8 ”anständiga arbetsvillkor…” och mål 5 ”jämställdhet”.
Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
- Redogöra för lagar, föreskrifter och regler inom arbetsmiljö- och det försäkringsmedicinska området i Sverige, samt för hur arbetsmiljöarbetet är organiserat i Sverige.
- Identifiera fysiska, fysikaliska, kemiska och psykosociala riskfaktorer för ohälsa i olika yrken och branscher, samt ge exempel på hur brister kan åtgärdas.
- Beskriva omfattning och effekter av ohälsa orsakad av brister i arbetsmiljön för individer, företag/organisationer och samhället.
- Föreslå hur arbetsmiljöarbetet på en arbetsplats bör fokuseras och organiseras utifrån arbetsmiljölagstiftning och aktuell forskning.
- Reflektera över samband mellan arbetsmiljö och hälsa ur hållbarhetsperspektiv – nationellt och globalt.
- Diskutera etiska aspekter på arbetsmiljöarbete.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Universitetsutbildning 120hp inom teknikvetenskap, naturvetenskap, medicinsk vetenskap eller personalvetenskap. Alternativt 2 års yrkeserfarenhet inom arbetsmiljöutveckling. Engelska B/6.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PROA - Projektarbete, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Seminarier (SEM1, 1,5 hp) med obligatorisk närvaro, betygsskala P/F, examinerar kursmålen 1 och 2.
En skriftlig projektrapport tillsammans med en muntlig presentation, (PRO1, 3 hp), betygsskala P/F, examinerar kursmålen 1, 2, 4, 5.
(TEN1, 3 hp) betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F, examinerar kursmålen 3 - 6.
Slutbetyget grundas på TEN1 utifrån betygsskalan A, B, C, D, E, Fx, F
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.