Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

CH107V Metoder för att utveckla hållbara arbeten 3,5 hp

Finns det ett ledningssystem för säkerhet systematiskt arbetsmiljöarbete på arbetsplatsen? Hur arbetar man praktiskt för att förhindra arbetsolyckor och vilka teorier om människa-teknik-organisation ligger bakom organisationers förmåga att riskminimera? Det går att få systematiskt arbetsmiljöarbete att bli meningsfullt, begripligt och hanterbart!

Dessutom, hur kan en naturligt integrerad kontinuerlig process för arbetsmiljöfrågor påverka kvalitet, produktion och ekonomi på företag och organisationer? Arbetsmiljö inkluderar allt från design av arbetsplatser, olycksprevention och fysiskt tunga arbeten till den sociala miljön. I denna kurs försöker vi belysa hur arbetsmiljöutveckling bör bedrivas.

Kursen ges på torsdagar 13-15 med kursstart den 29/8 på zoom kl 13. Välkomna!

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-08-26 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Flemingsberg

Varaktighet
2024-08-26 - 2024-10-27
Perioder
P1 (3,5 hp)
Studietakt

25%

Anmälningskod

10056

Undervisningsform

Distans Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

8 - 30

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Caroline Ingeborg Jegerschöld (cije@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan CH107V (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan CH107V (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Kursen ges helt på distans med lärarledda träffar on-line i form av seminarier. Dessa innehåller föreläsningar och diskussioner av dessa samt video- och skriftligt material som studerats inför seminarierna. I videomaterialet kan det ingå demonstrationer av appar och instrument. Seminarierna är därför obligatoriska och kräver aktivt deltagande. Förutom detta inkluderar kursen litteraturstudier, ett projektarbete och en skriftlig hemtentamen. Seminarier ges via zoom.

Kursinnehåll

Kursens mål är att ge studenten en övergripande bild av hälsorisker i arbetsmiljön och den arbetsrelaterade ohälsa som förekommer i olika branscher i arbetslivet, samt att diskutera hur man genom arbetsmiljöarbete kan förebygga att arbetstagare i dessa branscher drabbas av ohälsa.

  • Systematiskt arbetsmiljöarbete - svårigheter och lösningar
  • Modeller – produktionssystem och människa-teknik-organisation
  • Riskhantering – prevention av arbetsolyckor
  • Arbete och hälsa - inklusive ergonomi – i ett helhetsperspektiv

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att ge studenten teoretisk och praktisk kunskap generellt om hur arbetsmiljöutveckling bör bedrivas, hur arbetsolyckor kan förebyggas, hur ergonomi och organisatoriska faktorer kan bedömas och utvecklas. 

Efter genomförd kurs skall studenten kunna:

  1. Förstå och beskriva metoder och processer som används vid ett hållbart arbetsmiljöarbete.
  2. Redogöra för hur risker för arbetsolyckor kan identifieras och förebyggas.
  3. Beskriva vad ergonomiska risker är samt hur de kan identifieras och förebyggas.
  4. Beskriva organisatorisk och social arbetsmiljö, samt hur risker kan identifieras och förebyggas.
  5. Beskriva konceptet Människa-Teknik-Organisation.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

120 hp inom teknikvetenskap, naturvetenskap, medicinsk vetenskap eller personalvetenskap. Alternativt 2 års yrkeserfarenhet inom arbetsmiljöutveckling. Engelska B/6

Utrustning

All kommunikation mellan student och lärare samt studenter emellan sker via en lärplattform varför studenten förväntas ha tillgång till dator och internet.

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • PRO1 - Projektarbete, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarier, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Skriftlig tentamen, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Projektarbete (PRO1 , 1,0 hp) betygsskala: P, F, examinerar kursmål 2 och 3.

Seminarier (SEM1, 1,0 hp) med obligatorisk närvaro, betygsskala P/F, examinerar kursmålen 1 – 5. Vid förhinder kan ett enstaka seminarium ersättas med ersättningsuppgifter. Studenten lämnar då in en skriftlig reflektion över materialet som studerats inför respektive seminarium.

Tentamen (TEN1, 1,0 hp) betygsskala: P, F, examinerar kursmålen 1, 4 och 5.

Slutbetyget grundas på samtliga moment utifrån betygsskala P/F.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och hälsa

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Caroline Ingeborg Jegerschöld (cije@kth.se)