Kursen ges helt på distans med lärarledda träffar on-line i form av ett två-timmars seminarie per vecka på dagtid. Det krävs närvaro vid seminarieföreläsningarna och aktivt deltagande i diskussioner av dessa samt av det video- och skriftliga material som studerats inför seminarierna. I videomaterialet ingår t.ex demonstrationer av appar och instrument. Förutom detta inkluderar kursen litteraturstudier, två inlämningsuppgifter och en skriftlig hemtentamen. Seminarier ges via zoom.
CH105V Belastningsergonomi - riskbedömning och utveckling 3,0 hp
Kursens övergripande mål är att ge studenten kunskap generellt om belastningsergonomi och vilka fysiska faktorer som ger ökad risk för uppkomst av besvär i rörelseorganen. Studenten skall också lära sig använda ergonomiska riskbedömningsmetoder och se möjligheter till att minska risker.
OBS! All undervisning sker på distans!
Alla seminarier på torsdagar 15-17 med början torsdagen den 31 oktober 2024. Välkommen!
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-10-28 fristående studerande
- Studielokalisering
KTH Flemingsberg
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-01-13
- Perioder
- P2 (3,0 hp)
- Studietakt
17%
- Anmälningskod
10054
- Undervisningsform
Distans Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
10 - 50
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Du behöver ett KTH-konto för att läsa en kurs på KTH, kontot aktiveras med Mobilt BankID eller genom att besöka KTH:s campus. Det enda sättet att starta en kurs utan att besöka campus, är om du har Mobilt BankID.
Kontakt
Caroline Ingeborg Jegerschöld (cije@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan CH105V (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
- Varför uppstår arbetsrelaterade besvär i rörelseorganen?
- Vad brukar ingå i observationsmetoder för riskbedömning?
- Hur använder man praktiskt olika observationsmetoder vid bedömning av risken för uppkomst av besvär i rörelseorganen? Särskilt i repetitiva handintensiva arbeten och i arbeten med tung manuell hantering.
- Hur tillämpar man ett helhetsperspektiv vid riskminskning, inklusive konceptet människa-teknik-organisation?
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att ge studenten kunskap generellt om belastningsergonomi och vilka fysiska faktorer som ger ökad risk för uppkomst av besvär i rörelseorganen. Studenten skall också lära sig att använda ergonomiska riskbedömningsmetoder, och se möjligheter till att minska risker.
Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
- Redogöra för olika riskfaktorer för arbetsrelaterade besvär i rörelseorganen och identifiera belastningsrelaterade riskfaktorer i olika yrkesgrupper.
- Använda observationsmetoder för riskbedömning för uppkomst av besvär i rörelseorganen i handintensiva arbeten och i arbeten med tung manual hantering, samt ge exempel på hur risker kan minskas och arbetsplatser kan utvecklas.
- Reflektera över de principer som riskbedömningsmetoder är baserade på.
- Diskutera styrkor och svagheter hos riskbedömningsmetoder för uppkomst av besvär i rörelseorganen och hur metoderna skulle kunna utvecklas vidare.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
120 hp inom teknikvetenskap, naturvetenskap, medicinsk vetenskap eller personalvetenskap. Alternativt 2 års yrkeserfarenhet inom arbetsmiljöutveckling. Engelska B/6.
Utrustning
Seminarier ges via zoom. All kommunikation mellan student och lärare samt studenter emellan sker via en lärplattform varför studenten förväntas ha tillgång till dator och internet.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL2 - Inlämningsuppgifter, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN2 - Skriftlig tentamen, 1,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Seminarier (SEM1, 1,0 hp) med obligatorisk närvaro, betygsskala P/F, examinerar kursmålen 1, 3 och 4.
Inlämningsuppgifterna (INL1 , 1,0 hp), två stycken, betygsskala: P, F, examinerar kursmål 2.
Tentamen (TEN1, 1,0 hp) betygsskala: P, F, examinerar kursmålen 2 och 3.
Slutbetyget grundas på samtliga moment utifrån betygsskala P/F.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.