- Introduktion till molekylär genomik - Genomik, epigenomik, kromatinanalyser.
- Introduktion till RNA-biologi - RNA-arter och deras analys.
- Genomets reglerare – Enzymer, transkriptionsfaktorer, polymeraser, helikaser.
- Biokemin av sekvenseringstekniker - från molekyler till sekvenseringsbibliotek.
- Sekvensering - Adaptorer, UMIs, klustrar, sekvensering-via-syntes.
- Genomiska koordinater - från rådata till densitetsprofiler och koordinater.
- Bioinformatiska grunder – Kort introduktion till shell och R.
- ChIP-seq och ATAC-seq - Protein-DNA-interaktioner och kromatinets tillstånd.
- MEME-ChIP – Identifiering av DNA-sekvenser som binds av proteiner.
- mRNA-seq – Kvantifiering av genuttryck via mätning av mRNA-nivåer.
- DESeq2 och Gene Ontology – Statistiska analyser av gener och gengrupper.
- Integrering av genomiska data – Kombinering och visualisering av data.
- Tillgänglighet av data och kod - GEO, SRA, ENCODE, GitHub.
- Utmaningar och möjligheter - Normalisering, resolution, renhet. Maskininlärning inom genomik.
CB207V Analys av mRNA-seq, ChIP-seq och ATAC-seq data 7,5 hp
Kursen ger teoretiska och praktiska kunskaper i analys av mRNA-seq, ChIP-seq och ATAC-seq data. Kursdeltagare kartlägger kromatinets öppna regioner, proteiners bindningsställen längs genomet och expression av mRNA-arter hos humana celler.
Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 fristående studerande
- Studielokalisering
KTH Solna
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-03-16
- Perioder
- P3 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
20044
- Undervisningsform
Distans Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
5 - 60
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
- Ingen information tillagd
Du behöver ett KTH-konto för att läsa en kurs på KTH, kontot aktiveras med Mobilt BankID eller genom att besöka KTH:s campus. Det enda sättet att starta en kurs utan att besöka campus, är om du har Mobilt BankID.
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan CB207V (VT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänt kurs ska studenterna kunna:
- Beskriva koncepten genomik och epigenomik.
- Förstå hur olika kromatireglerare styr genomet och dess organisation.
- Identifiera genomets funktionella regioner.
- Förklara hur histonmodifieringar och kromatinorganisation styr DNA-syntes och RNA-syntes.
- Nedladda ChIP-seq, mRNA-seq och ATAC-seq data från ENCODE.
- Förstå sekvenseringstekniker från biokemi till data-analys.
- Kartlägga kromatinets öppna regioner och proteiners bindningställen.
- Analysera mRNA-nivåer och utföra statistiska analyser av genuttyck.
- Utföra ‘gene ontology’ analyser och undersöka transkriptionella responser.
- Diskutera hur maskininlärning kan integreras i genomiska analyser.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Avklarat examensarbete med minst 15hp, och 7,5 hp studier inom cellbiologi, molekylärbiologi, genomik, bioteknologi eller bio(medicinska)vetenskaper. Engelska B/6.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- DEL1 - 80% närvaro och utförda uppgifter, 4,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Utfört projektarbete, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Grupparbete och presentation under seminarietillfället, 1,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.