Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

CB207V Analys av mRNA-seq, ChIP-seq och ATAC-seq data 7,5 hp

Kursen ger teoretiska och praktiska kunskaper i analys av mRNA-seq, ChIP-seq och ATAC-seq data. Kursdeltagare kartlägger kromatinets öppna regioner, proteiners bindningsställen längs genomet och expression av mRNA-arter hos humana celler.

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Solna

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-03-16
Perioder
P3 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

20044

Undervisningsform

Distans Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

5 - 60

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan CB207V (VT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan CB207V (VT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Introduktion till molekylär genomik - Genomik, epigenomik, kromatinanalyser.
  • Introduktion till RNA-biologi - RNA-arter och deras analys.
  • Genomets reglerare – Enzymer, transkriptionsfaktorer, polymeraser, helikaser.
  • Biokemin av sekvenseringstekniker - från molekyler till sekvenseringsbibliotek.
  • Sekvensering - Adaptorer, UMIs, klustrar, sekvensering-via-syntes.
  • Genomiska koordinater - från rådata till densitetsprofiler och koordinater.
  • Bioinformatiska grunder – Kort introduktion till shell och R.
  • ChIP-seq och ATAC-seq - Protein-DNA-interaktioner och kromatinets tillstånd.
  • MEME-ChIP – Identifiering av DNA-sekvenser som binds av proteiner.
  • mRNA-seq – Kvantifiering av genuttryck via mätning av mRNA-nivåer.
  • DESeq2 och Gene Ontology – Statistiska analyser av gener och gengrupper.
  • Integrering av genomiska data – Kombinering och visualisering av data. 
  • Tillgänglighet av data och kod - GEO, SRA, ENCODE, GitHub.
  • Utmaningar och möjligheter - Normalisering, resolution, renhet. Maskininlärning inom genomik.

Lärandemål

Efter godkänt kurs ska studenterna kunna:

  • Beskriva koncepten genomik och epigenomik. 
  • Förstå hur olika kromatireglerare styr genomet och dess organisation.
  • Identifiera genomets funktionella regioner. 
  • Förklara hur histonmodifieringar och kromatinorganisation styr DNA-syntes och RNA-syntes. 
  • Nedladda ChIP-seq, mRNA-seq och ATAC-seq data från ENCODE.
  • Förstå sekvenseringstekniker från biokemi till data-analys. 
  • Kartlägga kromatinets öppna regioner och proteiners bindningställen.
  • Analysera mRNA-nivåer och utföra statistiska analyser av genuttyck.
  • Utföra ‘gene ontology’ analyser och undersöka transkriptionella responser.
  • Diskutera hur maskininlärning kan integreras i genomiska analyser. 

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Avklarat examensarbete med minst 15hp, och 7,5 hp studier inom cellbiologi, molekylärbiologi, genomik, bioteknologi eller bio(medicinska)vetenskaper. Engelska B/6.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • DEL1 - 80% närvaro och utförda uppgifter, 4,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Utfört projektarbete, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Grupparbete och presentation under seminarietillfället, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Bioteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd