- Vetenskapliga Python-bibliotek: numpy, scipy, pandas
- Arbetsflöden med git
- Samarbeta i open-source projekt med github.
- Enhetstestning med pytest, och online-verktyg för automatisk testning och testtäckning
- Python Package Index
CB2060 Tillämpad programmering för livsvetenskaperna 3 1,5 hp
Detta är den tredje programmeringskursen inom masterprogrammet "Molekylära tekniker för livsvetenskaper" som ges gemensamt av KTH, KI och SU, baserat på programmeringsspråket Python. Kursen tar upp viktiga tekniker och arbetsflöden i programmering, versionshantering och enhetstetning, samt de viktigaste vetenskapliga biblioteken.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Som resultat av kursen skall studenten kunna
- Använda vanliga vetenskapliga programmeringsbibliotek.
- Arbeta med versionshantering som eget backupverktyg och som plattform för samarbeten.
- Utveckla kod med stöd av enhetstestning
- Dokumentera kod med standardiserade verktyg
- Strukturera och paketera kod för publicering
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
En kandidatexamen motsvarande minst 180 ECTS, samt kurser motsvarande minst 20 ECTS i livsvetenskaper och 10 ECTS i matematik (eller liknande).
Avklarad kurs 5MT007 Tillämpad programmering för livsvetenskaperna 1 (kursen ges av Karolinska Institutet) eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laborationer, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Inlämning av laborationsuppgifter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.