Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

CB1020 Projekt i matematisk modellering 3,0 hp

Kursens avser att ge (i) en praktisk erfarenhet i projektarbetsformen, (ii) en fördjupad förståelse för matematiska metoder i biooteknologi och (iii) baskunskaper i programmering riktad mot matematisk modellering.

Matematiska modeller används för att rationalisera och bättre förstå en mängd fenomen i biologi och bioteknologi. Kursen fokuserar på två skilda metoder att utföra matematisk modellering nämligen genom (i) ordinära differentialekvationer (ODE) och (ii) agentbaserade modeller (ABM). 

I princip är valet of programspråk som vi väljer för att implementera en given modell inte viktigt. Men det är däremot viktigt att varje ingenjör behärskar ett generellt programmeringsspråk och Python fyller denna roll väl och kommer att vara valet för denna kurs.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande

Studielokalisering

AlbaNova

Varaktighet
2025-08-25 - 2026-01-12
Perioder
P1 (1,5 hp), P2 (1,5 hp)
Studietakt

10%

Anmälningskod

51055

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan CB1020 (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan CB1020 (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen syftar till att träna förmågor som är viktiga för att arbeta i projektform. Kursen ger grundläggande kunskaper om matematisk modellering och dess roll och funktion för biotekniska tillämpningar. Kursen ger grundläggande kunskaper i strukturerad programmering för implementering av matematiska modeller. Kursens projekt är tvärvetenskapliga och inriktade mot områden som ligger nära bioteknik.

Kursen innehåller:

  • Diskussion om modelleringens roll inom bioteknik
  • Tillämpning av projektledningsverktyg
  • Design och implementering av ett projekt inom bioteknik med fokus på matematisk modellering.
  • Litteratursökning och referenshantering.
  • Självreflektion baserad på gruppdynamik och processer.
  • Rapportskrivning.
  • Muntlig presentation.

Lärandemål

Efter godkänd kurs skall studenten uppvisa

Färdighet och förmåga genom att:

  • Planera och genomföra ett simuleringsprojekt i en grupp av 4-6 medlemmar enligt överenskomna tidsramar.
  • Identifiera relevant information och kritiskt utvärdera och använda den för att utforma och genomföra projektet.
  • Implementera en grundläggande matematisk modell i ett datorprogram.
  • Visa förmåga att presentera projektets mål, genomförande och resultat i skriftlig och muntlig form.

Värderingar och förhållningssätt genom att:

  • Kombinera vetenskapliga discipliner inom projektet.
  • Utvärdera grupparbetet och individens egen arbetsinsats mot det gemensamma målet, inklusive användning av verktyg för projektledning, och förmågan att stimulera den egna och gruppens prestation.
  • Visa en god förmåga att redovisa projektets mål, process, resultat och slutsatser i en skriftlig rapport och vid en muntlig presentation.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

SF1625 Envariabelanalys, SF1525 Grundkurs i numeriska metoder, BB1000 Programmering i Python.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • PRO1 - Projekt, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • UPP1 - Egna reflektioner, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övriga föreskrifter

Det finns kurser som helt eller delvis har samma innehåll: BB1220 Projekt i bioteknik