Kursens övergripande mål är att ge en god insikt i de principer och metoder som används inom nanobioteknik. Samt förståelse för deras inneboende möjligheter och begränsningar att lösa framtidens problemställningar. Många exempel på olika applikationer kommer att ges. Studenterna kommer att i grupp få lösa ett problem med användande av nanobioteknik och presentera inför hela gruppen.
BB2535 Mikro och nanoteknologier inom bioteknologi 7,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2024
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan BB2535 (VT 2014–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Nanobioteknikär kombinationen av mikro och nanoteknik och bioteknik. Detär ett nytt och snabbt växande område med många möjligheter att använda avancerad teknik för att studera biomolekyler och hela system som t ex celler.
Efter avslutat kurs ska du kunna:
- beskriva "Lab on chip" konceptet
- redogöra för tillverkningsmetoder och material inom nanobioteknik, dess fördelar och nackdelar
- utifrån en given problemställning välja mest lämpade material och design på mikro och nanostrukturer
- beskriva några olika mikrofluidik baserade system inom biologi och redogöra för fördelarna och nackdelarna med mimiaturisering jämfört konventionella metoder
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Minst 150 högskolepoäng från årskurs 1, 2 och 3 varav minst 110 högskolepoäng från årskurs 1 och 2 samt kandidatexamensarbete måste vara avklarade, inom ett program som innehåller:
minst 20 högskolepoäng (hp) inom bioteknologi eller molekylär biologi, minst 20 hp inom kemi (där eventuellt även Kemisk mätteknik ingår) samt minst 20 hp matematik, numerisk analys och programmering, varav 5 hp av dessa inom numerisk analys och programmering.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Föreläsnings material och vetenskapliga artiklar.
Lecture notes, selected research articles and review papers.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laboration, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.