Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

AM203V Resurseffektivt byggande 7,5 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan AM203V (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan AM203V (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursens syfte är att ge studenterna en överblick över möjligheter och utmaningar i
resurshushållning och hållbarhet i byggandet och ge insikt i hur det området ter sig från olika
vinklar:
- Från tekniskt, ekonomiskt och arkitektoniskt perspektiv
- Med hänsyn till miljömässiga, etiska och sociala aspekter
- På samhällsmässig, byggnadsmässig och komponentmässig nivå
- I drift och i produktion
Genom att ge studenterna tillgång till nya infallsvinklar, inspirerande exempel och uppgifter
som ska lösas genom samarbete och kommunikation avses att ge ökade färdigheter i att föra
konstruktiva tvärvetenskapliga dialoger som kan leda till nya, optimerade och potentiellt
innovativa strategier för resurssnålt byggande i staden.

Aktiviteterna i kursen sker enskilt och i grupp och innehåller inlämningar av olika karaktär
samt föreläsningar, workshops och/eller studiebesök. Eftersom kursdeltagarna förväntas
komma från flera olika discipliner så ligger visst fokus på att ge studenterna möjlighet att lära
av varandra och att testa varandras områden, inte enbart att praktisera och argumentera för
sådant som de redan är bekanta med.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Överblicka, analysera och bedöma byggsektorns resursanvändning i ett helhetsperspektiv,
på stadsbyggnadsmässig, byggnads- och komponentnivå, och diskutera för- och nackdelar
med specifika alternativ
- Insiktsfullt utnyttja egna och andras erfarenheter och färdigheter i en konstruktiv dialog för
utformning av optimerade lösningar
- Diskutera och hantera miljömässiga, ekonomiska, etiska, sociala och tekniska aspekter vid
planering och vid val av teknik
- Ha insikt i klassificerings- och certifieringssystem inom området samt i BIM

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kunskaper i Samhällsutveckling, infrastruktur och samhällsplanering. Naturresursteknik och
hållbara försörjningssystem, fysiska förutsättningar för markanvändning.
Fastighetsutveckling plan-, bygg- och miljölagstiftning, geoteknik, byggnadsteknik och
installationsteknik om minst 13,5 hp motsvarande kursen AI1527
Samhällsbyggnadsprocessen.
Gymnasiekurserna Svenska B eller Svenska 3 och/eller Engelska B eller Engelska 6.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • PRO1 - Projektarbete i grupp, 5,0 hp, betygsskala: P, F
  • UPP1 - Inlämningsuppgift, individuell, 0,5 hp, betygsskala: P, F
  • UPP2 - Inlämningsuppgift, individuell, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Samhällsbyggnad

Utbildningsnivå

Avancerad nivå