Kursen utgår ifrån specifika samtida exempel för att nå generell kunskap om bostadsbyggandet i Sverige. Kursen behandlar dels bostadsbyggande och dess processer från översiktsplanering och medborgardialoger till projektering och färdigställande, dels statlig och kommunal inverkan på bostadsbyggande, byggindustrins position och kapacitet inom bostadsbyggande, nuvarande och historiska bostadsbegrepp från olika yrkesgruppers perspektiv samt förvaltning, hållbarhet, livscykelanalyser och bostadens rumsliga relation till staden. Kursen inkluderar studiebesök, föreläsningar och uppgifter, både enskilt och i grupp.
AM201U Bostadsfrågan: aktuella perspektiv på en klassisk utmaning 7,5 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AM201U (VT 2016–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- förstå och förklara samtida bostadsbyggandets planering, processer, produktion och förvaltning i en politisk, social och ekonomisk kontext
- förklara historiska utvecklingen av bostaden och bostadsbyggande i staden
- problematisera och tillämpa hållbarhetsbegreppet och livscykeltänkande i bostadsbyggande
- översiktligt använda gällande regelverk och urskilja målkonflikter i bostadsbyggande
- urskilja och göra enklare bedömningar av kvalitet, arkitektur och design i bostaden och bostadsbyggande.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
-
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektarbete, 5,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 2,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övrig information
Kursen ingår i magisterprogrammet Design och Byggande i Staden och är en uppdragsutbildningskurs.
Sju kursdagar fördelade på två eller tre tillfällen samt eget arbete mellan kursträffarna.
Uppdragsutbildningskurs. Platser till kursen kan endast köpas av juridisk person som utser kursdeltagare.