- Grundläggande principer och begrepp för (miljö)modellering
- Konceptuella och kvantitativa modeller; modelleringsverktyg
- Olika typer av modeller
- Modelleringsprocesser och - förfarande (god praxis)
- Kommunikation av modelleringsresultat
KTH Campus
50%
60065
Normal Dagtid
Engelska
Ingen platsbegränsning
Öppet för KTHs programstudenter med minst 180 hp
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AL2134 (VT 2023–)- Grundläggande principer och begrepp för (miljö)modellering
- Konceptuella och kvantitativa modeller; modelleringsverktyg
- Olika typer av modeller
- Modelleringsprocesser och - förfarande (god praxis)
- Kommunikation av modelleringsresultat
Syftet med kursen är att ge grundläggande kunskaper om och en överblick över metoder för miljömodellering och dess mål. Kursen syftar också till att ge grundläggande kunskaper och erfarenheter av modellbyggnad och utvärdering.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Beskriva huvudsyften för, viktiga delar av, och centrala begrepp för miljömodellering.
- Beskriva och skilja mellan deterministiska och stokastiska modeller, statiska och dynamiska modeller, framåt- och bakåtmodellering, empiriska och mekanistiska modeller, gällande begrepp och användningsområden.
- Formulera, implementera, testa och analysera konceptuella och kvantitativa dynamiska modeller för system som är relevanta för miljön / industriell ekologi / miljömanagement.
- På grundläggande nivå använda ett eller flera numeriska modellringsverktyg.
- Förstå skriftliga beskrivningar av miljömodellering och kunna tillämpa miljömodellering för att (hjälpa till att) lösa en utvald, samtida hållbarhets/miljöutmaning och kommunicera resultaten.
Antagen till Masterprogram, teknik och hållbar utveckling (TSUTM).
Övriga: Antagen till program på KTH och minst avklarat 180 hp. Gymnasiekurs Eng B/6
Meddelas före kursstart
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
UPP1 Uppgift 1 1.5 hp
UPP2 Uppgift 2 2.0 hp
UPP3 Uppgift 3 2.0 hp
UPP4 Uppgift 4 2.0 hp