Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

AL2121 Global utveckling och politisk ekologi 7,5 hp

OBS! Om AL2121 inte syns i www.antagning.se, ansök genom att mejla till masterprogram@abe.kth.se före sista antagningsdatum. Tänk på att AL2121 ersätter tidigare SUPD-kursen AL2503 om miljörättvisa.

Om kursen. Kursen utvecklar ett kritiskt ramverk för att förstå ojämlik utveckling och frågor kring social rättvisa och miljöförändringar. Det läggs ett särskilt fokus på att analysera globala produktkedjor och den snabba urbaniseringen i global Syd. Kursen är grundläggande för vidare studier inom kritisk miljöforskning, hållbar utveckling och utvecklingsforskning.

Kursens teoretiska ramverk vilar på tre nyckelbegrepp: ojämlik utveckling, "att tänka från globala syd," och politisk ekologi. Politisk ekologi betonar hur all form av ekonomisk och social utveckling omformar landskap och miljöer, såväl landsbygd- och stadslandskap med vinnare och förlorare. Parallellt tar vi in postkolonial kritik för att utmana varifrån utveckling och hållbarhet kan förstås och vem som har giltig kunskap. Detta utvidgar vilka platser, erfarenheter och forskare som kan informera utvecklingstankens teori och praktik.


Pedagogiskt bygger kursen på att skapa en frågestyrd gemenskap mellan lärare och studenter. Föreläsningar varvas med grupparbete samt seminarier och invididuella konsulationstimmar med läraren. Detta syftar till att skapa en lärosituation där det känns tryggt att båda ställa och försöka besvara svåra frågor. Grupparbetet går ut på att göra en fallstudie med fokus på, antingen infrastruktur i en stad i det globala Syd (Kampala, Lagos, Luanda, Bangalore m fl) eller en global produktkedja (sojabönor, palmolja, lithium, "grön vätgas," vind- och solkraft m fl). I grupparbetet tränas du på att analysera "stökiga verkligheter," använda politiskekologiska metoder och teori, och presentera och dela med dig av gruppens insikter. Kursen tränar dig dessutiom i uppsatsskrivande med återkoppling från kurskamrater och din lärare för du ska kunna växa som författare och tänkare.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-10-28 - 2025-01-13
Perioder
P2 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

50438

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Del av program

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan AL2121 (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan AL2121 (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen utvecklar ett kritiskt ramverk som vilar på tre nyckelbegrepp: ojämlik utveckling, "att tänka från det globala Syd," och politisk ekologi. Politisk ekologi betonar hur samhällsutveckling av olika slag sker genom sammanflätade sociala och ekologiska förändringar som omformar landsbygds- och stadslandskap med vinnare och förlorare och med ofta negativ miljöpåverkan. Parallellt väver kursen in postkolonial och dekolonial kritik för att utmana vem som har giltig kunskap om utveckling och hållbarhet där speciellt kunskapscenter, organisationer och grupper från städer och länder i det global Syd ges speciellt utrymme. Detta utvidgar vilka platser, erfarenheter, grupper och forskare som kan informera utvecklingstankens teori och praktik.

Pedagogiskt bygger kursen på att skapa en frågestyrd gemenskap mellan lärare och studenter. Föreläsningar varvas med grupparbete samt seminarier och individuella konsultationstimmar. Detta syftar till att skapa en trygg inlärningsmiljö där svåra frågor kan både ställas och försöka besvaras. Grupparbetet går ut på att göra en fallstudie och få träning på att tillämpa teori för att förstå komplexa verkligheter. Du kommer dessutom tränas i uppsatsskrivande med kamrat- och lärarfeedback för att växa som skribent och tänkare.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att ge en fördjupad insikt i hur världens historiskt och geografiskt ojämlika utvecklingen påverkar möjligheter till en mer rättvis och miljömässigt hållbar utveckling. Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

- Ge en historisk och geografisk bakgrund till begreppet ojämn utveckling och dess relation till hållbar utveckling.

- Beskriva uppkomsten av sociala, ekonomiska och ekologiska regionala skillnader med fokus på länder i det globala Syd.

- I en skriftlig uppsats och med bas i vetenskaplig litteratur analysera och diskutera hur infrastruktur och teknik påverkar olika aspekter av hållbar utveckling i låg- och medelinkomstländer.

- Diskutera vetenskapliga metoder för analys av sociala, ekologiska och tekniska aspekter för hållbar utveckling med fokus på länder i det globala Syd.

- Att i grupp utveckla en kritisk fallstudie om villkoren för ojämn utveckling och hållbar utveckling.

- Söka vetenskaplig litteratur inom kursens ämnesområde för att använda som referensmaterial i en uppsats.

- Ge en muntlig presentation i grupp av en fallstudie.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Minst 120 högskolepoäng inom vetenskap eller teknologi.

Gymnasiekurs Engelska B/6 eller motsvarande.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL2 - Kamratgranskning av UPP1 med tillhörande workshop, 0,5 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Grupprojekt med presentation, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • UPP2 - Uppsats, essä, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • UPP3 - Uppsats, kritisk reflektion av självvalda ariklar, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Graderad betygsskala A-F. 

Alla delmoment skall vara godkända för att erhålla slutbetyg. 

Obligatorisk närvaro på seminarier, workshop med kamratgranskning, samt slutpresentation av grupparbete. 

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Miljöteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övergångsbestämmelser

För studenter som inte slutfört kursen innan HT24 gäller för skrivuppgifterna UPP1, INL2, och UPP2 att dessa bedöms på samma sätt som före HT24 och för missad grupp-presentation PRO1 gäller att kontakta examinator för enskild muntlig presentation.