Det övergripande syftet med kursen är att ge en fördjupning inom hållbar utveckling och hur hållbar utveckling kan tillämpas i praktiken. Fokus ligger på de hot och möjligheter vår livsstil och teknisk utveckling kan innebära för möjligheten till en hållbar utveckling. Kursens temaområde ändras från år till år och tjänar som exemplifiering av implementeringen av åtgärder för en hållbar utvecklig.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Rubriker med innehåll från kursplan AL2113 (HT 2021–) är markerade med en asterisk ( )
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursen ges på svenska.
Kursen är uppbyggd kring en sektor som byts mellan åren (tex textilier, livsmedel). Hela värdekedjan i sektorn studeras och sociala och miljömässiga problem identifieras.
Lektionstillfällena är studentdrivna vilket innebär att studenterna själva får välja en del i sektorn som de ansvarar för vid ett lektionstillfälle. Studenternas tillfälle varvas med tillfällen ledda av lärare eller extra föreläsare som är kopplade till sektorn.
Kursinnehåll
Ett övergripande syftet med kursen är att ge en fördjupning inom hållbar utveckling och hur hållbar utveckling kan tillämpas i praktiken. Fokus ligger på de hot och möjligheter vår livsstil och tekniska utveckling kan innebära för möjligheten till en hållbar utveckling. Kursens temaområde ändras från år till år och tjänar som exemplifiering av implementeringen av åtgärder för en hållbar utvecklig
Lärandemål
Det övergripande syftet med kursen är att ge en fördjupning inom hållbar utveckling och hur hållbar utveckling kan tillämpas i praktiken. Fokus ligger på de hot och möjligheter vår livsstil och teknisk utveckling kan innebära för möjligheten till en hållbar utveckling.
Efter fullföljd kurs skall studenten kunna:
Reflektera över begreppet Hållbar Utveckling
Redogöra för de viktigaste hoten mot en hållbar utveckling utifrån ett givet temaområde
Föreslå och motivera strategier och tekniska lösningar som kan användas för att styra mot en hållbar utveckling
Redogöra för de styrmedel och verktyg som används för att styra mot en hållbar utvecklig
Reflektera över ingenjörens roll för en hållbar utveckling.
Söka information från den vetenskapliga litteraturen och sammanfatta den i en skriftlig rapport samt redovisa den muntligt
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
MJ1103, AG1808 eller motsvarande kunskaper inom hållbar utveckling.
Gymnasiekurserna Sv B/3
Utrustning
Ingen information tillagd
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
INL1 -
Inlämning,
- hp,
betygsskala: P, F
PRO1 -
Projekt,
2,0 hp,
betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
SEM1 -
Seminarier,
2,0 hp,
betygsskala: P, F
TEN1 -
Tentamen,
2,0 hp,
betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.