Kursen är uppdelad i tre delar; en föreläsnings- och seminariedel som examineras med en större inlämningsuppgift/hemtenta (INL1, 3 hp),en mindre inlämningsuppgift där studenterna ska arbeta med problemlösningsuppgifter integrerat med seminarierna (INL2, 1,5 hp), och ett projektarbete (PRO1, 3 hp). Föreläsnings-, seminare- och problemlösningsdel (3+1,5 poäng) integreras med projektarbetet som redovisas i slutet av kursen, så att de tillägnade kunskaperna kan tillämpas i projektarbetet.
AL1504 Hållbar utveckling för datateknik 7,5 hp
Den här kursens mål är att ge dig grundläggande kunskap om strategier och lösningar för hållbar utveckling av sociala, tekniska och ekologiska system. Datateknik förändrar samhället på ett genomgripande sätt. Tekniken kan bidra både till lösningar och till problem när det gäller hållbar utveckling i samhället. Kursen bidrar till din förståelse för kopplingar mellan ekologiska, sociala och tekniska system och hur de påverkar varandra. Kursen ger dig också kunskap om olika verktyg för bedömning av hållbar utveckling som du kan använda som datatekniker. Under kursen diskuterar vi hur man på olika sätt kan underlätta för hållbar utveckling med datatekniska lösningar, men också vilka miljömässiga problem som datatekniska lösningar kan innebära.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2025 Start 2025-10-27 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-10-27 - 2026-01-12
- Perioder
- P2 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
51092
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AL1504 (HT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Digitalisering är en stark förändringsfaktor i samhället och kan bidra till både lösningar och problem för hållbar utveckling. Den här kursen syftar till att ge dig som student grundläggande kunskap om datateknikens möjligheter att främja en hållbar utveckling från enskilda komponenter till system.
Kursen kommer också att belysa vilka sociala, miljömässiga och etiska problem som är förknippade med datatekniska lösningar. Vi kommer att ge dig kunskap om och verktyg för att arbeta med hållbar utveckling i datatekniska tillämpningars livscykel, med särskilt fokus på dess tidiga faser kravställning och utveckling (designfasen). Dvs. den fas då önskade funktioner översätts till en konkret produkt, system eller tjänst. I kursen kommer du även att få öva på att tillämpa dina kunskaper om hållbar utveckling i form av ett projektarbete som genomförs i grupper om 3-5 studenter. Kursen kommer även att träna dig i systematisk reflektion kring de värden som hållbarhetsbegreppet vilar på, i synnerhet etiska och miljöetiska aspekter samt rättviseaspekter rörande fördelning av resurser inom och mellan generationer.
Lärandemål
1. förklara och problematisera (diskutera, kritisera, förklara samband) begreppet hållbar utveckling, främst kopplat till miljöproblem, sociala aspekter och etik.
2. identifiera samhälleliga mål (nationella och internationella) för hållbar utveckling och förklara på vilket sätt de är relevanta för datatekniska tillämpningar.
3. redogöra för kopplingar mellan ekologiska-sociala-och tekniska system, hur de påverkar varandra och vad det finns för begränsningar
4. förklara och diskutera datateknikens möjligheter och begränsningar för hållbar utveckling från enskilda komponenter till system.
5. analysera konsekvenser för hållbar utveckling i datatekniska tillämpningars livscykel, samt föreslå utformning av system med hänsyn till dessa
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
- Kunskap inom: Organisation, verksamhetsledning, projektledning, hållbart arbete, gruppdynamik, team, motivationsteorier, självledarskap. Motsvarande innehållet i kurs ME1010.
- Kunskap inom: Systematiska principer för konstruktion av korrekt och robust programvara, livscykelmodeller, projektorganisation och -planering, projektrisker, kravinsamling och kravanalys för programvara, samarbete i stora projekt. Motsvarande innehållet i kurs DD1369.
- Gäller ej för de studenter som läser enligt gällande övergångsplan för COPEN till CDATE.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Hemtenta, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- INL2 - Seminarieuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projektuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.