Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

AL1145 Strategier för hållbar utveckling 3,0 hp

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-08-25 - 2025-10-24
Perioder
P1 (3,0 hp)
Studietakt

25%

Anmälningskod

51771

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan AL1145 (HT 2023–)
Rubriker med innehåll från kursplan AL1145 (HT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

I kursen behandlas både direkt åtgärdande strategier och förebyggande strategier för att minska miljöpåverkan från samhällets material- och energianvändning.

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarium och projektarbete. Kursen inleds med att studenterna väljer ett fall, i form av en produkt, process eller tjänst med stor förbättringspotential. Detta fall kommer följas genom kursen i ett projektarbete för att analysera hur det kan utvecklas på ett mer hållbart sätt genom olika strategier.

Strategierna kommer att presenteras genom föreläsningar och tillhörande litteratur. Efter föreläsning kommer studenterna jobba med sina fall relaterade till strategierna. Under kursens gång erbjuds handledning av projektarbetet samt fördjupande seminarium.

Kursen avslutas med redovisning av projektarbetet, samt en individuell reflektionsuppgift.

Lärandemål

Syftet med kursen är att studenterna skall utveckla färdigheter och kunskap om hur centrala hållbarhetsproblemen relaterade till samhällets material- och energianvändning kan hanteras. Detta kommer att uppnås genom att träna studenterna i att tillämpa, analysera och bedöma olika strategiers lämplighet och relevans för att angripa olika typer av hållbarhetsproblem. Strategier kommer i denna kurs förstås i samspelet mellan marknad, teknik och politik samt hur olika aktörer påverkas. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Redogöra för hur olika strategier och åtgärder kan användas för att hantera hållbarhetproblem relaterade till samhällets material- och energianvändning, samt diskutera hur strategierna förhåller sig till varandra.
  • Beskriva och diskutera hur olika faktorer som marknad, innovation och politik samspelar för att lösa hållbarhetsproblem.
  • Tillämpa kunskaperna ovan genom att kritiskt analysera och utvärdera organisationers valda hållbarhetsstrategier och tillvägagångssätt.
  • Identifiera och avgränsa problem samt föreslå väl motiverade strategier och åtgärder som förbättrar hållbarhetsprestandan av produkter, processer eller tjänster.
  • Diskutera och analysera hållbarhetsrelaterade problem och strategier tillsammans med andra studenter och skriftligt presentera och argumentera för sina slutsatser.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kursen AL1351 ”Energi, klimat och Hållbar utveckling” från det första året på civilingenjörsprogrammet i energi och miljö (CENMI).

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • PRO1 - Projektarbete, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarier med tillhörande inlämningsuppgift, 0,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Utöver betygsrapporterade examinationsmoment gäller krav på närvaro och aktivt deltagande vid seminarietillfällen, med tillhörande inlämningsuppgifter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd