Vattensystem är av fundamental betydelse för alla samhällen. De påverkar samhället på en mängd sätt – och påverkas samtidigt av olika samhälleliga krafter. I likhet med andra sociotekniska system, som energisystem och kommunikationssystem, har vattensystemen historiskt formats – och fortsätter att formas idag – av ideologier, aktörer, institutioner och politik. Dessa sätter en stark prägel på systemen, t.ex. ifråga om valet mellan stor- och småskaliga system eller om vem som har makten över systemen. Därför räcker det inte med enbart naturvetenskapliga och tekniska perspektiv för att förstå vattensystemen och deras dynamik, utan vi behöver även analysera systemen i ett samhällsperspektiv. Det sociotekniska perspektivet, som tar lika delar hänsyn till systemens samhälleliga och tekniska dimensioner, blir särskilt relevant när vi vill försöka förstå och hantera vattenrelaterade kriser i form av t.ex. föroreningar/utsläpp, epidemier, olyckor, torka, översvämningar och klimatförändringar. Kriser kan ge upphov till konflikter men de kan också skapa nya utvecklingsmöjligheter, tekniska och organisatoriska lösningar och strategier och förändrade synsätt på hur systemen kan och bör fungera.
Kursen utforskar vattensystem i deras samhälleliga komplexitet – historiskt, i samtiden och med utblickar mot framtiden. I fokus står systemens sociotekniska egenskaper och samspelet mellan människor, teknik och miljö, liksom ett antal centrala idéer som formar systemens utveckling och dynamik (t.ex. modernitet, cirkularitet, resiliens och hållbarhet). Politiska aspekter på vattenbyggnad kommer spela en stor roll. Kursen börjar med att analysera historiska exempel på vattensystem i syfte att förstå de samhälleliga faktorer som format dem. Sedan följer ett mer nutida perspektiv, där fokus ligger på fallstudier av vattensystem i olika delar av världen och olika samhälleliga kontexter för att belysa hur olika aktörer tänker på och handskas med vattensystem på olika sätt. Kursen drar nytta av pågående forskning inom historia och samhällsvetenskap för att utveckla en förmåga till kritiskt tänkande och fördjupa förståelsen av vattensystem i ett samhälleligt perspektiv.