Organisation och ledning av informationssystem i bygg- och fastighetssektorn. BIM. Informationsstandarder. Industriella IT-plattformar. Datorstött samarbete
AI2805 Byggandets information och logistik 7,5 hp
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AI2805 (VT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Målet är att utveckla deltagarnas kunskaper om IT i byggandet ur ett organisatoriskt, strategiskt och affärsmässigt perspektiv. Efter genomgången kurs ska deltagarna kunna:
1. Beskriva och jämföra begrepp och principer för att organisera och hantera informationsutbytet i projekterings- och produktionsprocessen inom byggande.
2. Välja ut och värdera strategier för IT-system inom företag och byggprojekt.
3. Relatera till tidigare forskning inom IT-baserad byggprojektledning.
4. Beskriva och förklara hur IT-baserad byggprojektledning kan bidra till ett mer hållbart samhällsbyggande.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörighet till masterprogrammet Fastigheter och byggande.
Utrustning
Kurslitteratur
Information about course literature will be announced at the beginning of the course.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarium, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationen är tidsbegränsad.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.