De legala regelverken för förändringar i fastighetsindelningen och rättighetsupplåtelser. Betydelsen av sambandet mellan planering/planläggning och fastighetsbildning. Lagstiftning för samverkan mellan fastigheter och fastighetsägare. Olika metoder att förändra fastighetsindelningen. Värdering och hantering av fordringshavare vid fastighetsbildning. Fastighetsbestämning. Hur gemensamhetsanläggningar bildas och förvaltas liksom bildandet och behovet av ledningsrätter. Förrättningskartor och olika krav på noggrannhet.
AI2602 Fastighetsbildning 7,5 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AI2602 (HT 2010–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Det övergripande målet med kursen är att ge kunskaper om de legala regelverken som hanterar fastighetsindelning och rättigheter till mark med Sverige som exempel.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
* Identifiera olika lagtekniska lösningar på praktiska problemsituationer rörande fastighetsindelning och rättighetsupplåtelser
* Jämföra olika lagars innehåll och bedöma i vilka praktiska situationer lagarna kan användas
* Tillämpa relevant fastighetsrättslig lagstiftning i enklare situationer rörande förändring av fastighetsindelning och markanknutna rättigheter
* Förklara och identifiera förrättningsprocessen inkluderande mätning och kartläggning
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till Masterprogrammet i Fastighetsutveckling och finansiella tjänster eller en examen på grundnivå som omfattar minst 180hp/120p från svensk högskola/universitet, eller motsvarande utländsk examen, i mark-/fastighetsekonomi/-utveckling, juridik, planering eller humangeografi.
Dokumenterade kunskaper i Engelska B eller motsvarande (exv. TOEFL, IELTS).
Kurslitteratur
Kurslitteraturen meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Tentamen, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningar, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.