Kursen ges under förutsättning att minst 5 studerande tackar ja till erbjuden plats
AI2517 Markexploatering 7,5 hp
OBS! Kursen är inte valbar för studenter som har läst AI1524 tidigare.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-03-16
- Perioder
- P3 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60367
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Anna Hrdlicka (hrdlicka@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AI2517 (VT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursen består av dels en seminariedel, dels en projektdel. Seminariedelen behandlar från teoretiska utgångspunkter olika frågor som hör samman med en markexploatering samt ger möjlighet att reflektera kring de teoretiska utgångspunkterna och fördjupa sig i kursmaterialet. Ett seminarium belyser även internationella jämförelser av regelverk och systemuppbyggnad inom markexploatering. I projektet tillämpas kunskaperna. Därutöver görs studiebesök för att praktiskt belysa genomförandet av bebyggelseprojekt.
Seminariedelen ska ge kunskaper om vad en markexploatering är, vilka aktörer som är inblandade, vilka aktiviteter som normalt ingår, samt hur olika regelsystem kan användas. Vidare beskrivs hur samordningen av dessa aktörer, aktiviteter och regelsystem varierar beroende på exploateringssituationen.
Projektet innebär att analysera ett bostadsbyggnadsprojekt med avseende på tekniska, miljömässiga och ekonomiska förutsättningar. Denna analys ska ställas mot lagstiftning om detaljplanering, markförvärvs- och ersättningsregler, ansvar för byggande, förvaltning och finansiering av infrastruktur i bebyggelseområdet.
Lärandemål
Det övergripande syftet med kursen är att ge studenten kunskap och förståelse för den komplicerade process – markexploatering – som det innebär att genomföra ett byggprojekt, från idé till färdig produkt. Denna process inkluderar problem som rör planering av markanvändningen, markförvärv, miljömässiga överväganden, byggteknik, utformning och ansvar för olika typer av infrastruktur, ekonomi m.m. Ett projekt involverar också många aktörer, med olika uppgifter och drivkrafter – kommunen, staten, byggherrar, grannar, allmänheten m.fl. Som ett bakomliggande ramverk finns också ett juridiskt system som på olika sätt styr processen.
Detta innebär att kursdeltagarna efter fullgjord kurs skall kunna:
- Redogöra för vilka aktörer och aktiviteter som är centrala vid ett exploateringsprojekt, där tonvikten läggs på bostadsbyggande.
- Analysera tekniska, miljömässiga, ekonomiska och organisatoriska konsekvenser av alternativa utformningar av markanvändning och bebyggelse.
- Beskriva den lagstiftning som styr planering, utformning och genomförande av ett projekt.
- Beskriva och jämföra internationella regelverk och system för markexploatering.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörighet till masterprogrammet Fastigheter och byggande
Utrustning
Kurslitteratur
Kalbro, T. & Lindgren, E. Markexploatering (Norstedts Juridik), senaste upplagan.
Övrig kurslitteratur meddelas i samband med kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- STU1 - Studiebesök, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Projektarbete, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursen ges under förutsättning att minst 5 studerande tackar ja till erbjuden plats