Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

AI2517 Markexploatering 7,5 hp

OBS! Kursen är inte valbar för studenter som har läst AI1524 tidigare.

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-03-16
Perioder
P3 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

60367

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Anna Hrdlicka (hrdlicka@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan AI2517 (VT 2020–)
Rubriker med innehåll från kursplan AI2517 (VT 2020–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Kursen ges under förutsättning att minst 5 studerande tackar ja till erbjuden plats

Kursinnehåll

Kursen består av dels en seminariedel, dels en projektdel. Seminariedelen behandlar från teoretiska utgångspunkter olika frågor som hör samman med en markexploatering samt ger möjlighet att reflektera kring de teoretiska utgångspunkterna och fördjupa sig i kursmaterialet. Ett seminarium belyser även internationella jämförelser av regelverk och systemuppbyggnad inom markexploatering. I projektet tillämpas kunskaperna. Därutöver görs studiebesök för att praktiskt belysa genomförandet av bebyggelseprojekt.

Seminariedelen ska ge kunskaper om vad en markexploatering är, vilka aktörer som är inblandade, vilka aktiviteter som normalt ingår, samt hur olika regelsystem kan användas. Vidare beskrivs hur samordningen av dessa aktörer, aktiviteter och regelsystem varierar beroende på exploateringssituationen.

Projektet innebär att analysera ett bostadsbyggnadsprojekt med avseende på tekniska, miljömässiga och ekonomiska förutsättningar. Denna analys ska ställas mot lagstiftning om detaljplanering, markförvärvs- och ersättningsregler, ansvar för byggande, förvaltning och finansiering av infrastruktur i bebyggelseområdet.

Lärandemål

Det övergripande syftet med kursen är att ge studenten kunskap och förståelse för den komplicerade process – markexploatering – som det innebär att genomföra ett byggprojekt, från idé till färdig produkt. Denna process inkluderar problem som rör planering av markanvändningen, markförvärv, miljömässiga överväganden, byggteknik, utformning och ansvar för olika typer av infrastruktur, ekonomi m.m. Ett projekt involverar också många aktörer, med olika uppgifter och drivkrafter – kommunen, staten, byggherrar, grannar, allmänheten m.fl. Som ett bakomliggande ramverk finns också ett juridiskt system som på olika sätt styr processen.  

Detta innebär att kursdeltagarna efter fullgjord kurs skall kunna:

  • Redogöra för vilka aktörer och aktiviteter som är centrala vid ett exploateringsprojekt, där tonvikten läggs på bostadsbyggande.
  • Analysera tekniska, miljömässiga, ekonomiska och organisatoriska konsekvenser av alternativa utformningar av markanvändning och bebyggelse.
  • Beskriva den lagstiftning som styr planering, utformning och genomförande av ett projekt.
  • Beskriva och jämföra internationella regelverk och system för markexploatering.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Behörighet till masterprogrammet Fastigheter och byggande

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Kalbro, T. & Lindgren, E. Markexploatering (Norstedts Juridik), senaste upplagan.

Övrig kurslitteratur meddelas i samband med kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • STU1 - Studiebesök, 0,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • ÖVN1 - Projektarbete, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Samhällsbyggnad

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Anna Hrdlicka (hrdlicka@kth.se)

Övrig information

Kursen ges under förutsättning att minst 5 studerande tackar ja till erbjuden plats