Föreläsningar som introducerar grunderna i projektledning respektive BIM samt laborationer som tränar tillämpningar inom projektledning och BIM. Exempel på kursinnehåll är: planering, planer, program, mål, målkonflikter, faser, roller, organisering, ritningar, standarder och filformat.
AI1802 Projektledning och BIM inom samhällsbyggandet 7,5 hp
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
Anmälningskod
60024
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Målet med kursen är att studenten efter fullgjord kurs ska vara förberedd för fortsatta studier i samhällsbyggnad.
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:
1. Beskriva och använda begrepp inom projektledning och BIM.
2. Använda och värdera verktyg och metoder inom projektledning och BIM för att göra analyser.
3. Beskriva hur processer i tidiga skeden av samhällsbyggnadsprocessen utformas och hur de kopplas till projektgenomförande.
4. Beskriva hur projektledning och BIM kan bidra till ett mer hållbart samhällsbyggande
5. Relatera till tidigare kunskap inom områdena projektledning och BIM.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Slutförd: AI1527- Samhällsbyggnadsprocessen
Aktivt deltagande: AI1525- Samhällsbyggandes regelsystem
Rekommenderade förkunskaper
AI1128- Samhällsbyggnadsekonomi
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur anslås i samband med kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektuppgift, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationen är tidsbegränsad.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.